Sorgen att säga upp medarbetare
PUBLICERAD 19/4/2022
Lästid ca 2 min
Podcast

Sorgen att säga upp medarbetare

Att förse skönhetsvarumärken som L´Oreal och Lancomê med butikssäljare har förändrat Jonas Kronlunds liv från en kille utan utsikter till en framgångsrik entreprenör.

När han uppfyllt drömmen om att göra en stor intervju i Dagens Industri gjorde pandemin entré och Jonas fick dra tillbaka artikeln och revidera alla planer på att expandera.
Jonas berättar om sorgen över att säga upp sin personal, varför han bestämde sig för att JO-anmäla Tillväxtverket och hur krisen gav honom syre. Vi pratar om mental uthållighet, hur man lyckas utan utbildning och varför man blir som man umgås.

Citat ur avsnittet:

Om att säga upp 50 personer mitt i pandemin

"Jag känner att sorgen kommer tillbaka nu när jag pratar om det. Men att sitta och behöva säga upp medarbetare över telefon. Människor som jag har handplockat för att jag tycker om dem, för att de är duktiga på det dem gör, och för att jag vill ha dem i mitt stall. Att behöva säga att: “Jag är ledsen men du kan inte vara kvar”. Det var vidrigt". - Jonas Kronlund, grundare Sthlm Retail Staff

Om att JO-anmäla Tillväxtverket

"Nu får det fan vara nog, så här kan man inte bete sig som myndighet i Sverige kände jag. Då började jag googla. Vad kan jag göra för att markera? Det var en JO-anmälan, och då tänkte jag att: "Om det är det här jag kan göra för att markera då ska jag göra det" för jag tycker inte att det här är rätt". - Jonas Kronlund, grundare Sthlm Retail Staff

Lyssna på hemsidan

Lyssna på Spotify

Lyssna på Apple podcast


Varje vecka gästas Edit Künstlicher av driftiga, innovativa och kloka entreprenörer som frikostigt delar med sig av sina känslor och erfarenheter kring sitt bolagsbygge. Podcasten ska ge dig som går i tankarna att starta eget och dig som redan har ett eller flera bolag insikter, igenkänning och ett tips eller två. För man måste vara lite galen för att bli entreprenör! Edit har gett sig sjutton på att ta reda på vad som rör sig i huvudet på en entreprenör!