I jobbannonserna står det framför allt om vilken profil arbetsgivaren är intresserad av, och man sparar inte på beskrivningarna av den önskvärda kandidaten. Detaljerat går det att läsa om allt från vilken kompetens, erfarenhet och personlighet den sökande bör ha. Inte sällan finns en övertro till arbetstagaren, där en och samma person förväntas vara ett helt team av medarbetare och bolla mellan olika roller och funktioner i sin tjänst.
Vad man själv erbjuder, förutom tjänsten i fråga, står det extremt lite om. Denna avsaknad av viktig initial information skapar frågetecken hos den presumtive sökanden, eftersom det som står i annonsen inte ger tillräckligt bred bild av företagskulturen.
Att lägga så mycket vikt vid vad man söker, men inte lämna mycket information om vad man erbjuder kan signalera att man har något att dölja.
Jag kommer osökt att tänka på hur annonser som inte har att göra med rekrytering är utformade. Matvarubutiken annonserar om veckans kampanjvara, inte om vilken kund de vill ha i sin butik. I dejtingvärlden är det ett stort no no att i sin profilbeskrivning berätta detaljerat om vilken partner man söker, men knappt något ord om sig själv – vem skulle vilja gå på en sådan dejt? Bokar man en charterresa står det att läsa om både destinationen, hotellet, rummet och aktiviteter man kan sysselsätta sig med på sin semester.
Hade du satt dig på planet till ditt resmål om du inte visste något om till exempel standarden på rummet eller inte hade ett hum om hur du ska packa din resväska eftersom du inte vet om du ska ägna dig åt bergsklättring eller tangodansande på din semester?
Att lägga så mycket vikt vid vad man söker, men inte lämna mycket information om vad man erbjuder kan signalera att man har något att dölja. Eller så kanske det bara handlar om att man missat att anpassa annonsen till mottagaren.
Kommunikationen måste alltid ske på mottagarens villkor. Om en jobbannons vänder sig till en jobbsökande, är det denna som måste vara i fokus när man skriver en annons. Det handlar alltså om att få fram sådant som den som läser annonsen vill få reda på, inte vad man själv vill förmedla i första hand. Den som skriver jobbannonsen ska svara på: "Hur kan jag göra annonsen och arbetsplatsen intressant för den person jag vill ska söka tjänsten? Vad vill kandidaten veta förutom vad vi själva söker?"
Utgå från den sökande
Några tips till dig som skriver din nästa jobbannons är att utgå från den sökande – what’s in it for den som läser annonsen?
Här är exempel på vad en jobbsökande vill veta om sin potentiella arbetsplats innan man skickar in sitt CV:
- Vilken ungefärlig lönenivå ligger den här tjänsten på?
- Vilka konkreta personalförmåner finns det, till exempel vilken summa ligger friskvårdsbidraget på och kan man träna på arbetstid?
- Hur arbetar företaget konkret med fysisk och psykosocial arbetsmiljö?
- Vad säger andra medarbetare om hur det är att arbeta för företaget?
- Hur arbetar företaget med ledarskapsfrågor? Vilken ledarskapsstil har den närmaste chefen? Hur motiverar chefen sina medarbetare?
- Hur ser teamet ut? Hur många kommer vara närmaste kollegorna och vilka roller har dessa personer?
- Finns det en dresscode på arbetsplatsen?
- Hur är arbetsplatsen/kontoret organiserat – aktivitetsbaserat eller på annat sätt?
- Vilka möjligheter finns till distans- och hybridarbete?
- Vilka möjligheter finns till utveckling och karriärmöjligheter inom företaget?
- Anordnas gemensamma aktiviteter som till exempel lunchlöpning eller aw- häng?
- Hur arbetar företaget med mångfald, inkludering, klimatpåverkan och hållbarhet?
Bjud på en större inblick i företagskulturen
Att formulera jobbannonserna på ett sätt där den jobbsökande skulle få större inblick i företagskulturen skulle leda till en bättre och hållbar matchning av varandra. Genom jobbannonsen kan du välja att visa att du är mån om att skapa bra förutsättningar för ett lyckat samarbete.
Om man ändå envisas med att utforma annonsen på samma sätt som alltid så kanske ett namnbyte hade varit på sin plats? Dagens jobbannonser är ju knappast några jobbannonser, utan de facto efterlysningar av rätt kompetens.
Martina Skowronska, aktuell som författare till boken ”Toxiska chefer – så hanterar du ledare som missbrukar sin makt”.
Läs mer från Martina på HRnytt:
Intervju - Toxiska chefer - så hanterar du ledare som missbrukar sin makt
Bokrecension - Toxiska chefer - Så hanterar du ledare som missbrukar sin makt av Martina Skowronska
Om Martina Skowronska
Martina Skowronska är magister i retorik, författare, samtalscoach och föreläsare. Förutom att hon sprider kunskap om hur det är att utsättas för destruktiva människor privat och på jobbet, stöttar Martina även företag och organisationer i deras sätt att kommunicera.
Martina har skrivit böckerna ”Genomskåda narcissisten – en sann kärlekshistoria med farliga konsekvenser” och ”Toxiska chefer – så hanterar du ledare som missbrukar sin makt”.