Mens begränsar en av fyra svenska kvinnor
PUBLICERAD 9/12/2022
Lästid ca 2 min

Mens begränsar en av fyra svenska kvinnor

Många svenska kvinnor upplever begränsningar i sitt vardagsliv på grund av sin mens. Det visar en ny omfattande undersökning där över hälften, 56 procent, av de 4 000 tillfrågade kvinnorna svarar att det är ett stressmoment att ha mens på jobbet.

Mer än en fjärdedel, 28 procent, upplever sig begränsade i sin yrkesroll under mensdagarna. En av tre har också upplevt det problematiskt att byta mensskydd på jobbet, främst på grund av svårigheter att lämna sina arbetsuppgifter.

Arbetslivet är inte anpassat

Undersökningen tyder också på att arbetslivet inte är helt anpassat efter att ha mens. En av tre, 34 procent, uppger att det har varit problematiskt att byta mensskydd på jobbet och den främsta anledningen är bristen på möjlighet att lämna sina arbetsuppgifter. Nästan hälften, 44 procent uppger även att de någon gång blött igenom sitt mensskydd på sin nuvarande arbetsplats.

Alla yrkesgrupper berörs

Att det är svårt att hinna byta mensskydd i vissa yrken inom vården är något som diskuterats i media, men undersökningen visar att kvinnor inom alla yrkesgrupper känner oro och stress över att ha mens på jobbet.

Fler resultat från undersökningen

  • 30 procent av svenska kvinnor har känt sig obekväma när de har mens på jobbet
  • 40 procent tycker att det är jobbigt att ta fram mensskydd på arbetsplatsen
  • 88 procent har arbetsgivare som inte tillhandahåller gratis mensskydd på arbetsplatsen

Mens är en stor del av kvinnors vardag och en majoritet av den tiden spenderas på jobbet. Vi satsar på produktinnovationer inom femtech och ville därför ta reda på hur det är för kvinnor att ha mens på arbetsplatsen. - Susanne Ehnbåge, vd på Lindex.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Demoskop på uppdrag av Lindex med hjälp av webbintervjuer i målgruppen kvinnor mellan 18–60 år. 4 187 intervjuer har genomförts och resultatet är vägt med avseende på ålder och geografi för att på bästa sätt motsvara målgruppen. Fältperiod för undersökningen var 20 juni – 8 augusti 2022