För det finns en klyfta här. Mellan det vi tror att vi vill ha – och det som faktiskt får oss att trivas, prestera och må bra på jobbet. Mellan kandidatens dröm och medarbetarens verklighet.
Jag har läst rapporten. Jag ser samma mönster om och om igen: Hög lön och flashiga förmåner får folk att söka jobb. Men det är kulturen, ledarskapet och den psykologiska tryggheten som får dem att stanna.
Det vi vet – men inte alltid agerar på
Vi har länge vetat att pengar inte är den starkaste drivkraften. Motivation föds ur mening, inte ur monetära belöningar. Herzbergs tvåfaktorteori gör det tydligt: lön är en hygienfaktor, inte en motivationsfaktor. Den förhindrar missnöje, men skapar inte engagemang. Henry Mintzberg har uttryckt det ännu skarpare: "People are not a resource to be used – they are a source to be unleashed." Ett citat som bör få varje ledare att tänka till. För när vi ser människor som en källa – inte en kostnad – förändras också hur vi bygger kultur, ledarskap och arbetsmiljö.
"Vi vet att 70 % säger att chefen har större påverkan på deras mentala hälsa än deras partner."
Great Place to Works forskning talar sitt tydliga språk. Där människor känner tillit till sina ledare, där det finns respekt, rättvisa och meningsfullhet – där blomstrar både människor och verksamhet. Sveriges bästa arbetsplatser har över 435 % högre vinstmarginal än genomsnittliga bolag i samma storlek. Det handlar inte om tur. Det handlar om tillit.
Ändå hamnar "starkt ledarskap" långt ned i Randstads ranking. Och saknas helt bland de faktorer människor upplever i sin vardag. Det är allvarligt. För vi vet att var tredje svensk jobbar under ett destruktivt ledarskap. Vi vet att 70 % säger att chefen har större påverkan på deras mentala hälsa än deras partner. Och vi vet att ledarskapet – inte lönekuvertet – är det som bygger eller bryter tilliten.
Employer branding är inte en kampanj – det är kultur
Det är lätt att tro att employer branding handlar om snygga kampanjer. Men verklig attraktionskraft sitter i vardagen. I hur chefer beter sig. I hur misstag hanteras. I hur ärlig kulturen är.
- Vill du attrahera? Se till att dina medarbetare vill vara kvar.
- Vill du sticka ut? Bygg en kultur där människor får må bra, växa och vara med och påverka.
Ta Castra som exempel. Sveriges bästa arbetsplats 2025 (stor kategori). Castra är ett svenskt konsultbolag inom IT och management med kontor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. De erbjuder tjänster inom systemutveckling, IT-infrastruktur och digital design och har ca 350 anställda. Där byggdes organisationen utifrån en enkel fråga: Vad skulle vi själva vilja ha? Svaret blev transparens, inflytande och mänsklighet. När ledningen får en ny idé bollar de den med medarbetarna. Är svaret nej – då gör man det inte. Det är kultur på riktigt.
Eller Väsbyhem. Vinnare i medelstora klassen. De är ett kommunalt bostadsbolag i Upplands Väsby med cirka 90 anställda. De förvaltar och utvecklar hyresrätter med starkt fokus på hållbarhet och samhällsnytta. Där är engagemang inte en HR-fråga, utan en strategisk ledningsfråga. Feedback-kulturen syns i hela kontoret. Och nya medarbetare möts direkt av tydliga värderingar som levs i vardagen. Resultatet? Högt tempo, hög trivsel, högt förtroende.
Fakta: Det är kulturen som driver resultat
Organisationer med hög tillit har:
- 89 % som litar på sina ledare (vs. 56 % i snitt)
- 82 % som vill stanna länge (vs. 20 %)
- 78 % som rekommenderar sin arbetsgivare (vs. 4 %)
Det är inte "mjuka" värden. Det är hårda fakta.
Vad väljer du att bygga ditt arbetsgivarvarumärke på?
Vi behöver sluta sminka grisen. Vi behöver modiga beslut. Att sluta jaga det som glittrar för stunden och satsa på det som håller över tid. Tillit. Transparens. Tydlighet.
Det är inte den snabbaste vägen till ett klick. Men det är grunden för ett arbetsliv där människor vill stanna, bidra och må bra.
Så nästa gång du ser en lista över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – fundera inte bara på vilka namn som står där. Fråga dig i stället - hur ser vardagen ut bakom loggan?
För det är där gapet finns. Mellan bilden av arbetsgivaren och verkligheten som möter den som stämplar in på måndag morgon. Mellan det som marknadsförs – och det som faktiskt levs. Vill du minska det gapet? Då behöver du mer än en ny kampanj. Du behöver ett ledarskap som håller. En kultur som känns. Ett arbetsgivarvarumärke som bärs av alla, varje dag.
Det är där det börjar. Och där det avgörs.
Jeanette Bergvall, vd på Great Place to Work
Källor
"Destruktivt ledarskap", Great Place to Work, 2024,
"Så skapar du Sveriges bästa arbetsplats", Great Place to Work, 2024,
"European Workforce Study Report", Great Place to Work, 2025
Om Jeanette Bergvall
Jeanette Bergvall är vd för Great Place to Work i Sverige. Hon kombinerar sin egen erfarenhet av att framgångsrikt leda företag, med Great Place To Works 40-åriga forskning. Jeanette brinner för att hjälpa företag att skapa en bra arbetsplats för alla, så att liv och samhällen kan förbättras och verksamheter få möjlighet att växa lönsamt.