Nyutexaminerade ställer om: Två av tre har redan bytt karriärmål
Foto: Mike Capone
PUBLICERAD 31/7/2025
Lästid ca 3 min

Nyutexaminerade ställer om: Två av tre har redan bytt karriärmål

En tyst revolution skakar den amerikanska arbetsmarknaden. Medan allas blickar riktas mot AI, är det handelsstörningar och nya tullar som i det fördolda stöper om företagens behov – och ungas framtidsplaner. Två av tre nyutexaminerade har redan övergett sina karriärmål.

Handelspolitik lika avgörande som AI för unga på arbetsmarknaden

Handelspolitiken påverkar ungas jobbmöjligheter lika mycket som AI. Det visar en ny undersökning från dataanalysföretaget Qlik, där 1 000 amerikanska nyutexaminerade och 1 500 företagsledare intervjuats.

Bland studenter i årskull 2024–25 uppger 34 procent att handelsstörningar har förändrat deras framtidsutsikter – nästan lika många som anger artificiell intelligens (33 procent) som orsak. Nära hälften, 48 procent, säger att jobb inom deras fält redan håller på att automatiseras, och två av tre har ändrat sina karriärmål sedan årsskiftet.

- Tullar är inte längre en bakgrundsfaktor. De omformar rekryteringsplaner, förändrar leverantörskedjestrategier och skapar roller som företagen inte ens visste att de behövde för sex månader sedan. Arbetsgivarna anpassar sig snabbt, men många saknar fortfarande en tydlig bild av vilka kompetenser som finns tillgängliga och vilka som kommer att behövas framöver, säger Mike Capone, vd på Qlik

Självsäkra men sårbara – unga står oförberedda inför jobbens snabba förändring

Dataanalysföretaget Qlik har genomfört två omfattande undersökningar, en bland 1 000 amerikanska nyutexaminerade från årskullen 2024–25 och en annan bland 1 500 företagsledare. Resultaten pekar på ett tydligt generationsglapp i synen på arbetsmarknaden – och på en omställning som redan är i full gång.

De nyutexaminerade utstrålar självsäkerhet, men mycket tyder på att de är dåligt rustade för verklighetens snabba förändringar. Hela 66 procent har redan ändrat sina karriärmål under året, samtidigt som 80 procent säger att de känner sig mer optimistiska inför framtiden än de gjorde i januari. Samtidigt rapporterar nästan hälften att jobb inom deras område håller på att automatiseras, och var fjärde uppger att vissa yrkesroller inom deras fält försvunnit helt.

Företag uppfinner framtidens jobb – utan att hitta rätt personer att anställa

På företagens sida sker förändringarna mer lågmält men lika genomgripande. Trots en osäker global handelssituation planerar 31 procent att öka sina investeringar i leverantörskedjor och tillverkning. Men bara 57 procent anser att dagens nyutexaminerade besitter de kompetenser som krävs, och nästan en tredjedel beskriver AI- och automationskunnande som särskilt svårt att hitta.

Som svar på den nya verkligheten har var femte företag infört helt nya jobbtitlar – roller som för ett år sedan knappt existerade. Bland dem finns Tariff Mitigation Strategist, Reshoring Program Manager, AI Lead och Supply Chain Resilience Analyst. Trots stora satsningar på verktyg som prediktiv analys och automation, medger 39 procent av företagsledarna att deras interna data fortfarande är otillräcklig eller bristfällig – något som försvårar snabba och informerade beslut i en allt mer oförutsägbar arbetsmarknad.

- Här måste data leda vägen. Arbetskraftsförändringar sker snabbare än de flesta system kan följa, och kostnaden för långsamma insikter ökar. Företagsledare behöver skarpare signaler för att navigera i osäkerhet, och de nyutexaminerade behöver tydligare insikt i vad som förändras. Bättre data löser inte alla problem, men det är så man slutar gissa och börjar planera, säger Mike Capone.

Klyftan mellan vad företagen söker och vad nyutexaminerade förväntar sig växer. Nästan hälften av de unga akademikerna uppger att automation redan ersatt jobb inom deras fält, och en tredjedel pekar på handelsstörningar som orsak till att de tvingats ändra sina karriärplaner. Samtidigt fortsätter företagen att anställa – och de unga att anpassa sig. Enligt Qlik kan bättre data och investeringar i realtidsinsikter bli nyckeln till att överbrygga gapet och förvandla dagens osäkerhet till morgondagens möjligheter.


Om Qlik

Qlik omvandlar komplexa datalandskap till handlingsbara insikter som driver strategiska affärsresultat. Med över 40 000 globala kunder erbjuder deras portfölj avancerad AI/ML, dataintegration och analys.