1. Planera i förväg
Börja planera och förbereda ditt webbinarie i god tid, gärna några veckor innan det äger rum. Då har du tillräckligt med tid att utveckla strategi och marknadsföring, skapa och testa innehåll och säkerställa att tekniken fungerar korrekt.
2. Använd en professionell plattform
Genom att använda en professionell webbinarieplattform kan du ta del av funktioner som ger möjlighet att anpassa ditt webbinarie. Till exempel registreringsformulär, interaktiva funktioner som omröstningar och frågestunder och inspelning som erbjuder deltagarna att se webinariet en eller flera gånger.
3. Jobba med innehållet
Genom att skapa ett intressant innehåll som tilltalar din publik kan du identifiera de frågor och problem som dina tittare vill ha svar på.
4. Ha en tydlig agenda
När agendan är tydlig ser du till att dina tittare förstår vad de kommer få ut av sitt deltagande. Det håller dem engagerade och fokuserade.
5. Välj en bra tidpunkt
När är din publik mest tillgängliga? När passar det bäst baserat på din målgrupps olika tidszoner eller dagar då det passar bäst för dem att delta utan distraktioner?
6. Marknadsför webbinariet
För att deltagarna ska hitta till webbinariet behöver du sprida det. Enklast gör du det förstås genom sociala medier, e-postmarkandsföring och annonsering på relevanta plattformar, men du kan också kontakta nyckeldeltagare direkt och berätta vad som är på gång.
7. Engagera din publik
Genom att använda funktioner som omröstningar och frågestunder kan du engagera din publik och hålla dem intresserade.
8. Ha en professionell presentatör
Se till att den som håller i webbinariet är erfarna och kunniga i ämnet, men också vana att stå framför kameran så att de kan kommunicera på ett engagerande sätt.
9. Dubbelkolla alltid tekniken
Testa att tekniken fungerar innan webbinariet så att du slipper obehagliga överraskningar. Det gäller speciellt ljud, video, uppkoppling och presentation av slides.
10. Följ upp ditt webbinarium
Gör en uppföljning där du skickar ut till exempel en undersökning, en sammanfattning och/eller erbjudanden som hjälper deltagarna. På så sätt bygger du relation och fortsätter dela engagemang med dina deltagare.
Här kan du läsa mer om de vanligaste misstagen när företag håller webbinarium