Trendrapporter och barometrar visar var de goda företagen finns
PUBLICERAD 15/5/2024
Lästid ca 3 min
Krönika

Trendrapporter och barometrar visar var de goda företagen finns

Mängder med företag och lobbyingorganisationer väljer den smarta vägen att skapa en årlig trendrapport, barometrar och undersökningar. Varje år skapar de uppmärksamhet om allt från vilka som är årets influencers till vilken kommuns företagsklimat som äger eller suger. Ingen vill hamna i botten. Alla vill komma högt upp. De flesta hamnar i mitten och glöms omedelbart bort.

När det handlar om anställda och deras välmående tar både internationella och svenska företag fram listor för arbetsglädje, välmående och engagemang, baserat på olika kriterier. Det är lätt att avfärda dem som PR-jippon i syfte att få nya uppdrag.


Nöjda medarbetare är mer produktiva än missnöjda medarbetare.


Men var inte så snabb att avfärda dem. Listorna gör ett viktigt jobb. De belyser och belönar vikten av att arbetsgivare beter sig bra, och att anställda trivs. Alla undersökningar pekar på samma sak: Nöjda medarbetare är mer produktiva än missnöjda medarbetare. Organisationer med motiverade och gladare medarbetare har en högre lönsamhet, högre kundnöjdhet och är högre värderade än dem vars medarbetare är mindre motiverade.


När jag kom in i frukostrummet var det knäpptyst.
Ingen pratade med någon annan.


Ibland blir jag som konsult kallad till arbetsplatser där osämjan är stark. Jag minns en kickoff där jag skulle föreläsa. Deltagarna hade precis börjat äta frukost, de var runt 40 personer och kom från tre avdelningar. När jag kom in i frukostrummet var det knäpptyst. Ingen pratade med någon annan. Stämningen var iskall. Jag vände mig till chefen som hade kallat in mig. ”De pratar inte”, sade jag. ”Jag vet. Hjälp mig!” svarade chefen. ”Hur ska du ta hand om det här när jag är klar?” frågade jag. ”Det löser jag”, blev svaret.


Dessa företag kommer inte att hamna på någon topplista.


Jag gjorde mitt bästa och nog tinade medarbetarna upp efter två timmars föreläsande. Men jag visste ju att det inte räcker att vara tomtebloss. Så efter ett par månader kontaktade jag chefen. ”Hur har det gått?” frågade jag. ”Njae, jag har inte haft tid att dra det vidare så det är samma som innan. Värre, förmodligen.”

Hur illa då? Undrade jag. Studier har visat att (men som bolag inte vågar rapportera om) fler olyckor skett, kreativitet har minskat och så vidare. Dessa företag kommer inte att hamna på någon topplista.

Som chef har du allt att förlora på att vara elak eller ointresserad av dina medarbetare och du har inget att förlora på att vara snäll och bete dig empatiskt och medmänskligt. Att involvera mer än du informerar. Att vara lyhörd. Att bry dig.

Om du jobbar i ett företag som hamnar högt på listan: Var stolt! Ni gör med stor sannolikhet något bra. Ni skapar kundvärde och ni är bra på att samarbeta. Ni trivs bättre än många andra. Gläds åt det och fortsätt i rätt riktning. Ni äger!

Tack för att du läser mina tankar //Antoni Lacinai

Läs mer på HRnytt:

Sitter du nära den som GÖR eller den som STÖR?

Det är ALLTID chefens fel - Men inte alltid samma chef…

Se målet bortom målet


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.