Sitter du nära den som GÖR eller den som STÖR?
PUBLICERAD 5/1/2024
Lästid ca 2 min

Sitter du nära den som GÖR eller den som STÖR?

Tänk dig att du är på kontoret och ni har valt att inte ha fasta platser. Du kommer in och hamnar nära en driven, motiverad högpresterare. Det händer mycket runt personen. Hen jobbar i högt tempo, sätter ständigt nya mål och når resultat. På något sätt får din kollega hur mycket som helst gjort. Du rycks med och även du har lite högre tempo än vanligt. Det är fart under dina galoscher.

Nästa dag hamnar du bredvid en slacker. Någon som gör så lite som möjligt, som klagar, pustar och frustar och ojar sig över hur mycket som hen måste göra och säger ”varför kan ingen annan göra det istället? Du märker hur du sugs in i en negativ spiral och får svårt att göra något vettigt med din tid.

Du blir mer påverkad än du tror av de du har omkring dig. Och detta är varför du som ledare bör bry dig:

  • Om du placerar personer nära en högpresterande kollega, kommer deras produktivitet att öka med ungefär 15%?
  • Om du placerar dem bredvid en slöfock kommer deras produktivitet att minska med ungefär 30%.

Detta kallas för Överflödeseffekten och kommer att forma produktiviteten och engagemanget i ditt team, helt i det tysta. Du kanske har kliat dig i huvudet och inte greppat varför Robin och Ella är så bra en dag men inte en annan. Detta kan vara skälet.

Vad kan du som ledare göra? Här är 5 tips:

  • Lev som du lär
    Dina handlingar sätter tonen för hela teamet.
  • Skapa en positiv kultur
    Uppmuntra samarbete och ansvarstagande.
  1. Adressa negativitet snabbt
    Tillåt inte negativa beteenden att frodas.
  2. Fokusera på det positiva
    Förstärk det positiva och mildra det negativa
  3. Främja inkludering
    Detta skapar engagemang.

I ett nötskal: Bry dig!

Bry dig om dina medarbetare, din vision, din mission, dina kunder och helst av allt: Bry dig om planeten vi bor på. ”There is no business on a dead planet.

Och kom ihåg: Känslor är smittsamma.

  • Vilka smittar du din personal med?
  • Vem smittar dig?
  • Vem smittar du?

Tack för att du läser mina tankar //Antoni


Ledarskap och arbetsglädje: I - I - I Enklaste ledarskapsformeln - Antoni Lacinai, föreläsare.


Läs mer från Antoni på HRnytt:

Det är ALLTID chefens fel - Men inte alltid samma chef…

Se målet bortom målet

Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.