Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…
Foto: Kristian Pohl
PUBLICERAD 6/6/2023
Lästid ca 2 min
Krönika

Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…

Jag träffar många företag som vill komma fram till sitt Varför. De har workshops och processer (som jag ibland hjälper dem att leda) för att hitta sina kärnvärden, och sitt syfte.

Ofta blir slutresultatet tre slagord som medarbetarna kan hitta på sitt intranät eller på roll-ups i ett konferensrum. Ord som "Öppen, Generös, Kreativ" eller "Respekt, Professionalism, Uthållighet" etc. Eller så står det: ”Vi sätter alltid kunden i fokus”.

Problemet är att det inte räcker att fokusera på ditt Varför. Det räcker inte heller att ha tre ord på en poster bakom receptionen. Dessa kärnvärden och det djupa syftet kommer snabbt att bli ytliga och otillfredsställande om de inte också följs upp med… (trumvirvel) ÖNSKADE BETEENDEN.


Flera studier har visat att resultatet för ett företag i hög grad
påverkas av personalens engagemang.


Tiotals miljoner har sett ledarskapsgurun Simon Sineks TEDx-talk "Start with Why". Mycket få människor tänker på de två yttre cirklarna; Hur och Vad. Eller rättare sagt; de flesta organisationer fokuserar enbart på dessa två - men de saknar en genuin koppling till deras Varför.

Detta kommer att skapa frustration bland de anställda. De blir bli besvikna över att alla dessa tjusiga ord bara var ludd utan några bra exempel i deras dagliga verksamhet. Istället bevittnar det direkt motsatta beteendet jämfört med kärnvärdena, som de flesta har glömt eller inte ens var med och tog fram en gång i tiden.

Frustration leder sedan till stress och kanske konflikter. Flera studier har visat att resultatet för ett företag i hög grad påverkas av personalens engagemang.

Mitt råd då?

Innan du kickar igång ett projekt eller en workshop för att hitta ditt Varför och dina djupa värderingar: Se till att du i den processen också inkluderar exempel på Hur och Vad och att du sedan följer upp alla tre. "Är det vi gör, och hur vi gör det, i linje med våra kärnvärden, vision och mission?"

  1. Hur mäter vi det?
  2. Vad gör vi om de inte är det?
  3. Vad gör vi när de är det?

Nu har du något som kan bli urstarkt! Något som ledare kan använda i sin inspirerande vision och som chefer kan använda för att coacha och tjäna sina team.

Tack för att du läser mina tankar //Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.