Annons FEM-HR-workshop-januari-2026-topp
Annons FEM-HR-workshop-januari-2026-topp
Så bygger du hållbarhet direkt i affären - Malin Thorsén lanserar ny handbok för näringslivet
PUBLICERAD 2/1/2026
Lästid ca 2 min
Boktips

Så bygger du hållbarhet direkt i affären - Malin Thorsén lanserar ny handbok för näringslivet

Tekniska lösningar och strategier räcker inte för att lyckas med hållbar omställning. I Att utveckla hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning visar Malin Thorsén hur ledarskap, tydlighet och medarbetarengagemang är avgörande för att företag ska kunna omsätta sina hållbarhetsambitioner i konkret affärsutveckling.

Hållbarhet kan inte läggas ovanpå affären, den måste byggas in

Allt fler företag talar om hållbarhet, men långt ifrån alla har integrerat frågan i själva affärslogiken. I den nya boken Att utveckla hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning visar hållbarhetskonsulten Malin Thorsén hur företag kan bygga hållbarhet direkt i affärsmodellen som en förutsättning för både lönsamhet och långsiktig konkurrenskraft.

Boken, som ges ut av Liber, riktar sig till chefer, ledare och andra beslutsfattare i näringslivet som står inför kravet att ställa om verksamheten.

- Det är tydligt att ”business as usual” inte längre är ett hållbart alternativ. Nästan alla företag står inför behovet av att justera både hur de producerar och hur de bedriver affärer. Min förhoppning är att boken ska bidra med nya perspektiv och inspirera till ett tankesätt som utmanar invanda affärsmodeller. Det finns ingen färdig lösning som passar alla, men ambitionen är att erbjuda konkreta alternativ, verktyg och insikter som kan leda till verklig förändring, säger Malin Thorsén.

Så skiljer sig hållbara affärsmodeller från ohållbara

I boken presenterar Malin Thorsén en konkret 6-stegsprocess för att analysera och utveckla affärsmodeller i hållbar riktning. Processen är utformad för att vara affärsnära och praktiskt användbar, och syftar till att hjälpa företag att identifiera risker, möjligheter och grundantaganden i den egna affären.

En central utgångspunkt är skillnaden mellan hållbara och ohållbara affärsmodeller. Där ohållbara modeller ofta bygger på kortsiktig vinst, linjär resursanvändning och negativa konsekvenser för människor och miljö, kännetecknas hållbara affärsmodeller av cirkulär logik, långsiktigt värdeskapande och ansvarstagande längs hela värdekedjan.

Men verktyg och modeller är inte tillräckliga, menar Malin Thorsén. För att omställningen ska lyckas krävs också ett tydligt ledarskap och ett aktivt engagemang från medarbetarna.

I boken lyfter hon fram tre praktiska metoder för att skapa engagemang i organisationen:

  • Den röda tråden – skapa tydlighet och mening
  • Hackaton – involvera och engagera i problemlösning
  • Temaveckor – bygga kultur och lärande tillsammans

Malin Thorsén har över 25 års erfarenhet av kommunikation och har arbetat tio år inom energibranschen. Sedan 2016 driver hon konsultbolaget Bright Planet, med fokus på att hjälpa företag att integrera hållbarhet i både affärsmodell och organisationskultur.

Hon beskriver hållbar affärsutveckling som mindre komplicerad än många tror, men samtidigt krävande.

Ur boken

Att utveckla hållbara affärsmodeller är egentligen inte någon raketforskning. Men det krävs mod från alla i beslutande befattning att faktiskt identifiera och kritiskt granska driftkrafterna och grundpremisserna för hur den egna affärsverksamheten bedrivs – och en vilja att ta ansvar för att verksamheten inte längre får bedrivas på bekostnad av miljön, klimatet och andra människor

Med Att utveckla hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning vill Malin Thorsén bidra till att göra hållbarhetsarbetet mer konkret, affärsnära och möjligt att omsätta i praktiken. Ambitionen är inte att erbjuda en universallösning, utan att ge företag verktyg och perspektiv som kan leda till verklig förändring.

Här kan du läsa mer och beställa boken.