Vad står CSR för?
CSR betyder Corporate Social Responsibility och handlar om vilket socialt, miljömässigt, etiskt och ekonomiskt ansvar en verksamhet tar i samhället.
Bygger varumärke
Ett företag som inte jobbar aktivt med sin CSR kan lätt halka efter när det gäller hållbarhet, men riskerar också att tappa greppet om hur kunder, leverantörer och investerare ser på varumärket. Genom att använda CSR i er affärsstrategi skapar ni mervärde för de som väljer att samarbeta med er.
CSR förbättrar konkurrenskraften
Att ta socialt ansvar är inte bara bra för varumärket, utan ökar också konkurrenskraften. Det hjälper er förklara för kunden varför de ska välja era tjänster eller produkter framför konkurrenternas – och hur det blir ett hållbarare val för framtiden.
CSR motiverar, behåller och attraherar medarbetare
När ung talang får ange vad som är viktigast hos ett företag och vad de anser krävs av en arbetsgivare, hamnade samhällsansvar högst upp på listan (YPAI 2022). Det gör att CSR-arbete kommer fortsätta vara en viktig del av employer branding även i framtiden. Vill du attrahera ny talang och få fler befintliga medarbetare att stanna är det viktigt att visa vad ni står för och hur ni bidrar till ett bättre samhälle.
En hållbar utveckling
Med rätt CSR-strategi ser ni till att era produkter och tjänster utvecklas på ett sätt som skapar hållbarhet i längden. Hur ser det till exempel ut med barnarbete i de länder där ni tillverkar? Hur påverkar kemikalierna som används miljön? Hur ofta kontrollerar ni produktionsleden och hur bra koll har ni på era leverantörers arbete med mänskliga rättigheter? Hur och var kan ni påverka mest? Genom att ställa rätt frågor ser ni till att er CSR bidrar till en hållbar utveckling.
Stärker lönsamheten
Ofta finns det även stora ekonomiska fördelar att arbeta med CSR i verksamheten. Så hur vet man då att en CSR-strategi är rätt? Jo, ett sätt är att mäta den. Ni tittar helt enkelt på de mål ni satt upp och undersöker hur de påverkar resultatet. Ett positivt resultat korrelerar ofta med kundernas attityder till ert företag, något CSR är en stor del av.
Det här kan CSR betyda för er verksamhet:
- Starkare varumärke
- Förbättrad konkurrenskraft
- Stärkt lönsamhet
- Motiverade medarbetare
- Attraktivare arbetsgivare
- Hållbarare utveckling
- Nöjdare investerare