Precis som vilken införsäljning som helst så måste du tänka på flera delar:
NEED TO HAVE vs. NICE TO HAVE
Du kanske är van att säga:
”Det är bra för våra medarbetare att kunna uttrycka sina åsikter i en medarbetarundersökning.”
Genom att uttrycka dig som ovan så ser inte styrelsen /VD´n /Ekonomichef VINSTEN av att investera i ett medarbetarundersökningsprogram.
Men när du istället säger
”Endast 14% av medarbetarna i Sverige är motiverade i sitt arbete. Icke motiverade medarbetare leder till lägre produktivitet. Genom att följa våra medarbetares mående , hitta förbättringsmöjligheter, genomföra de, kommer vi också att öka produktiviteten.
Bättre eller hur?
NICE TO HAVE vs. NEED TO HAVE
CASES
Konkretisera resultatet genom att presentera andra bolags resultat av att implementera programmet /utbildningen. Hur har det påverkat bolaget, finansiellt? Ge tydliga konkreta exempel, och därigenom kommer ledningen att kunna visualisera vad det kan göra även för er.
STATISTIK
Ta fram all statistik du kan hitta: Hur kommer ert bolag att bli bättre genom att ha den här utbildningen /programmet? Bygg upp ditt case, som i alla säljsituationer.
FÖRBERED DIG PÅ INVÄNDNINGAR
Vad kan det komma för invändningar från de andra i ledningsgruppen/VD´n ? ”Varför tar vi inte ett billigare alternativ?” Det är en klassiker. Förbered dig för den frågan. ”Varför just denna produkt för att det finns X andra som gör liknande?” Där har vi en till. Tänk på vilka invändningar du kan få, och förbered dig för dem.
KÄNSLAN
Ett beslut är alltid, till en viss grad, baserat på känslor. Ge en känsla av vad investeringen kan leda till. Klä den i bilder och använd dig av storytelling.
Hoppas du är redo för att agera säljare i din HR roll och se det som en naturlig del av din roll. Sälj och HR är en oslagbar kombo!
Good luck!
Mira Vartiainen
Mira Vartiainen
Mira Vartiainen arbetar som People and Culture Manager samt driver ett eget HR företag. Hennes specialistområden är Rekrytering, Strategiskt Företagskulturarbete och hennes unika HR Certifierings utbildning. Hon har över 12 års erfarenhet av personalfrågor från både offentlig och privat sektor. Följ henne också på LinkedIn för fler insikter eller besök MPowering.