– Det jag ofta ser är att organisationer vill hoppa rakt in i implementeringen. De köper in ett verktyg, lanserar det brett och hoppas på förändring. Men då har de missat det som är viktigast – att få med medarbetarna, vilket sällan blir hållbart, säger Josefina Sahlin.
Josefina mötte själv utmaningen vid årsskiftet 2022/2023. AI-genombrottet blev ett faktum och hon såg framför sig hur det skulle påverka såväl medarbetare som kunder.
Då tog hon till ett beprövat ramverk i tre faser: laborera, identifiera och implementera. Där det först handlar om att våga prova och skapa en kultur av nyfikenhet.
– I laborerafasen fick kollegorna testa flera AI-verktyg, med fokus på att ha kul och höja kompetensnivån. Vi höll workshops och tittade på kurser för att alla skulle få samma grundkompetens. Identifierafasen använde vi som en idéinsamling genom brainstorming, enkät och intervjuer. Allt om hur, var och när vi kan använda AI i vardagen samlades in.
– I en större organisation går det att börja på ett möte eller med en avdelning. Låt medarbetarna testa AI-verktyg på konkreta problem eller uppgifter, samla upp erfarenheterna och prata om vad som faktiskt fungerade. Steget mot implementeringen blir mindre, lärandet större och organisationen får en stabil grund att stå på, säger Josefina.
För att avgöra vilka idéer som var värda att ta vidare mot utgick Josefina från en trattmodell:
- Har idén en finansiell vinning?
- Har slutprodukten eller kunden en vinning från idén?
- Kan den implementeras inom en bestämd tidsram?
Idéerna som tog sig hela vägen ned i tratten blev projekt att implementera och där har Josefina goda råd.
– En vanlig fallgrop är att implementeringen aldrig får ett slut. Idéerna som vi identifierade var tvungna att kunna implementeras inom sex till tolv månader. Sedan gäller det att vara hård när idéerna går genom tratten. Att inte låtsas att ett internt projekt i förlängningen kommer till gagn hos kunden, säger hon fortsätter:
Vilken roll har ledaren i att bygga AI-kompetens?
– Jag tror att det finns en missuppfattning bland ledare att vi måste sitta på alla svaren. Tvärtom är det ofta viktigare att ställa rätt frågor och uppmuntra till nyfikenhet. Det måste få vara okej – ja, till och med uttalat uppskattat – att medarbetare testar, misslyckas och lär sig genom det, säger Josefina Sahlin.
Under 2025 har hon delat ramverket i webbinar som har samlat tusentals ledare och HR-ansvariga. Där går hon ned i detalj och visar praktiskt hur man lyckas med varje fas.
– Jag tror att webbinaren har varit så lyckade för att de är enkla att ta till sig. De är korta, ligger under lunchtid och ger deltagarna verktyg och idéer de kan använda direkt i jobbet för att höja AI-kompetensen, säger Josefina.
För dig som vill fördjupa dig ytterligare finns också möjlighet att delta i webinaret den 8 eller 21 oktober. Anmälan gör du här.