Generativ AI hjälper dig att skapa innehåll - detta kan du göra
Foto: Pernilla Jungåker
PUBLICERAD 1/11/2023
Lästid ca 3 min

Generativ AI hjälper dig att skapa innehåll - detta kan du göra

Plötsligt pratar alla om AI och verktyg som ChatGPT. Nya siffror från Hubspots senaste undersökning "State of AI 2023" visar exempel på vilka möjligheter generativ AI kan skapa för oss.

Något förenklat handlar generativ AI om verktyg och appar som kan generera innehåll från texter eller uppladdade bilder med hjälp av maskininlärningsalgoritmer. Alla som jobbar med innehåll eller marknadsföring kan dra nytta av generativ AI.


I genomsnitt sparar marknadsförare tre timmar och 10 minuter när de använder generativ AI för att färdigställa en content-uppgift.


Från Hubspots senaste undersökning "State of AI 2023" där Pernilla Jungåker, Marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen, djupdyker i ämnet kommer här exempel på hur AI kan skapa möjligheter för oss.

  1. Nio av tio marknadsförare som använder AI menar att det är ett effektivt verktyg för att skapa innehåll

    Det är ingen tvekan om att AI är redo att revolutionera marknadsföringsbranschen. Många marknadsförare använder sig redan idag av tekniken. 67 procent av de marknadsförare som använder AI använder den för att skapa innehåll snabbare. Det kan röra sig om att skriva texter snabbare eller att generera idéer kvickt. Varannan marknadsförare anser också att AI faktiskt gör deras innehåll bättre.

    Ett av de främsta användningsområdena för AI har för många varit bloggskrivande. Det är dock inte det enda användningsfallet - eller ens nödvändigtvis det mest effektiva.

    • Nästan 60 procent av marknadsförarna säger att generativ AI har varit till mest nytta när det kommer till att skapa inlägg i sociala medier.

    • Produktbeskrivningar (50 procent).

    • Att författa e-postmeddelanden (43 procent).

  2. Skapa innehåll med ett mer personligt tilltal med hjälp av AI.

    Generativ AI är ett kraftfullt verktyg för att generera idéer, brainstorma fram unika vinklar för ditt innehåll och undersöka ämnen mer på djupet än vad man annars skulle kunna göra.

    • 85 procent av alla marknadsförare som använder sig av AI anser att generativ AI är effektiv när det gäller att göra marknadsföringsmaterial mer personligt.

    • 45 procent av samma grupp säger att innehåll som skapats med hjälp av generativ AI fungerar något bättre än innehåll som skapats utan hjälp av AI.

    • 18 procent säger att innehåll som skapats med generativ AI fungerar mycket bättre än innehåll som skapats utan hjälp från en AI-tjänst.

  3. Generativ AI sparar marknadsförare flera timmar av arbetstid varje vecka

    I genomsnitt sparar marknadsförare tre timmar och 10 minuter när de använder generativ AI för att färdigställa en content-uppgift. För en skribent som behöver färdigställa fyra uppgifter som rör innehåll i veckan motsvarar det över 12 timmar i sparad tid, mer än en hel arbetsdag! Tid som man kan använda för att söka mer intressanta vinklar för sina ämnen eller fokusera på andra aspekter av ens roll.

    Stora företag har alltid haft en fördel eftersom de har större budgetar och fler anställda. Men används det smart kan nu även små och medelstora företag få chansen att nå ut med samma sofistikerade innehåll som de stora drakarna - till en bråkdel av kostnaden. I den episka David mot Goliatstriden är AI slangbellan.

  4. Marknadsförare som inte använder AI är oroliga för att de ska bli alltför beroende av AI.

    Även om generativ artificiell intelligens har många fördelar planerar vissa företag fortfarande inte att använda tekniken ännu. Det främsta skälet till detta?

    • 43 procent av alla marknadsförare som inte använder AI är oroliga för att de ska bli alltför beroende av AI-verktyg. Det är förståeligt att man som marknadsförare kan känna en initial frestelse att förlita sig starkt på AI.

Men de flesta marknadsförare kommer snabbt att upptäcka att AI ensamt inte gör det möjligt för dem att producera den typ av högkvalitativt innehåll som behövs för att man ska sticka ut.

Ju mer beroende marknadsförare blir av AI för att producera innehåll, desto mindre unikt kommer innehållet att kännas.

Andra resultat från undersökningen

  • 30 procent är oroliga för att AI kan ge felaktig information, och 30 procent tror inte att generativt AI-innehåll är lika bra som innehåll som enbart är skapat av en människa.
  • 26 procent anger att de är oroliga för att användningen av generativ AI innebär en risk för plagiat.

Lyckligtvis innebär dessa farhågor inte att man måste avstå helt från att använda AI - de är bara giltiga skäl för att utöva smarta, ansvarsfulla beteenden när du börjar implementera AI på ditt företag.


Källa

Hubspots senaste rapport State of AI 2023