Hur är du när du presenterar?
Foto: Kristian Pohl
PUBLICERAD 9/2/2023
Lästid ca 2 min
Krönika

Hur är du när du presenterar?

Less is more...

Ernest Hemingway, dåtidens författargigant, satt i sin favoritpub tillsammans med några kollegor och pratade över en öl. Hemingway påstod att han kunde skriva en hel roman på bara sex ord. Det blev en vadslagning runt bordet på tio dollar var. Han lyfte pennan och funderade en kort stund innan han skred till verket.

Ernest Hemingway hade som krigskorrespondent lärt sig att vara oerhört sparsmakad i sitt språk. I början hade han varit ordrik och svävat ut i sina reportage. Men han fick kritik för det. Det blev svårt att läsa och förstå vad som var viktigt bland alla ord och uttryck. Hemingway prövade att skriva korta meningar. Rakt på. Mindre utsmyckningar. Mer observationer. Han blev en minimalist som, när han hittade sin nya ton, blev enormt framgångsrik som författare.

Pennspetsen trycktes ner i pappret och Hemingway skrev. Han visade upp sin text. Det stod:

For sale
Baby shoes
Never worn

Kollegorna hystade fram sina tiodollarssedlar. De var alla överens att han lyckats i sitt uppsåt. En sorgsen, fantastisk berättelse på bara sex ord.

Hur tänker du när du ska presentera något för en kund eller kollegor?Väljer du att hålla dig kort och kärnfull så att mottagaren förstår dig? Eller vill du ”knö” in så mycket du kan, gärna med ett överflöd av obegripliga slides? För att lätta upp dem har vi helt irrelevant bilder på ett handslag, en trappa eller liknande (dekoration) som förvirrar oss ännu lite mer. Och vi är ordrika. Gärna med förkortningar som alla inte förstår, abstrakta ord som inte går att ta på och buzz-words som sedan länge förlorat sin mening. Om de alls haft någon.

Vi har mycket att lära från Hemingway. Att våga hålla det enkelt. Att ha färre budskap. Att vara konkret.

Motsatsen till ordrik är inte ordfattig, utan kärnfull. Vi kan absolut ge exempel, berättelser, metaforer, liknelser, minnen osv. Så länge de är relevanta och hjälper oss att kunna och känna. De bästa presentatörerna kan ge oss bilder och känslor. Vi ser, hör, känner, smakar och luktar det de beskriver. De fyller oss med glädje, sorg, skratt, ilska. Mitt i detta kan vi ändå vara relevanta. Vi kan ge fakta; siffror, statistik, citat, formler och annat. Detta är inte budskapet; Detta stärker budskapet.

Relevant = Intressant

Tack för att du läser mina tankar. //Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.