En respektlös arbetsmiljö kan kosta ditt företag mer än du inser. Forskning av Dan Hasson och TED-talare Christine Porathvisar på betydande effekter av oartighet på arbetsplatsen. Håll i hatten för nu ska du få så många procentsiffror att du kommer att ha svårt att minnas alla. Jag rekommenderar att du sparar den här krönikan som en påminnelse.
Detta är siffror jag fått fram:
- 𝟰𝟴% anstränger sig mindre.
- 𝟰𝟳% minskar medvetet sina arbetstimmar.
- 𝟮𝟱% av de drabbade anställda tar ut sin frustration på kunderna.
Men vänta. Det finns mer:
- Anställdas arbetsminne minskar med 𝟭𝟳%.
- Kreativa lösningar minskar med 𝟯𝟴%.
- Beräkningsfel ökar med 𝟰𝟯%, och slarviga misstag ökar med 𝟮𝟱%.
Men det finns faktiskt ännu mer:
- 𝟴𝟬% förlorar tid på att oroa sig över vad som hänt.
- 𝟲𝟯% förlorar tid på att undvika den ohövliga personen.
- 𝟲𝟲% känner att deras prestation har försämrats.
Vänd på allt och skapa en ”snällkultur” istället. Du har absolut inget att förlora på det. Du blir av med problemen, har roligare på jobbet, blir mer produktiv, får nöjdare kunder och större lönsamhet. Ju mer respekt desto bättre effekt.
Att skapa en snällkultur ska inte vara ett HR-initiativ. Det ska vara en strategisk ledningsfråga.
Tack för att du läser mina tankar //Antoni
PS - Jag är inte klar riktigt än:
- Människor upplever också 𝟴𝟲% sämre prestation.
- 𝟴𝟬% av människorna förlorar tid på att oroa sig över vad som hänt.
- 𝟭𝟮% har sagt upp sig från sina jobb på grund av oartighet på arbetsplatsen.
Läs mer från Antoni på HRnytt:
Det är ALLTID chefens fel - Men inte alltid samma chef…
Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…
Din kommunikation går igenom tre faser
Om Antoni Lacinai
Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.