Mer än hälften av cheferna tror att de kommer att ersättas av AI
PUBLICERAD 18/12/2024
Lästid ca 3 min

Mer än hälften av cheferna tror att de kommer att ersättas av AI

En undersökning, våren 2024, visar på en utbredd oro för AI:s  inverkan på arbetsroller där mer än hälften av cheferna tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI.

Om chefens roll huvudsakligen handlar om operativa eller administrativa uppgifter, kan det vara lättare för AI att automatisera dem. Chefer vars arbete inte tydligt visar deras unika mänskliga värde som kreativitet, empati eller strategisk vision, kan känna sig mer utsatta för AI:s framfart.

När AI introduceras på arbetsplatser kan det skapa en osäkerhet om hur roller och ansvar kommer att förändras. Chefer kan känna att deras roll är hotad om det inte finns en klar strategi för hur AI ska användas som ett verktyg snarare än som en ersättare.

Istället för att ses som en ersättning kan AI vara ett hjälpmedel som stärker chefernas förmåga att fokusera på mer strategiska och kreativa uppgifter.

Undersökningen från Columbus visar på misstro mot AI

En undersökning från konsultbolaget Columbus visar på en utbredd skepsis för AI bland svenska företag.

  • Endast 36 procent av svenska ledningsgruppschefer och 19 procent av medarbetare tror att AI kommer att ha en positiv inverkan på det egna företaget.

Oro för att arbetsroller ska ersättas av AI

Columbus undersökning belyser också en utbredd oro för AI:s inverkan på arbetsroller.

  • Mer än hälften av cheferna (56 procent) tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI, jämfört med endast 39 procent av medarbetarna.

Nyligen publicerade AI-kommissionen rapporten Färdplan för Sverige – en samling åtgärdsförslag för att stärka Sveriges tillämpning av AI och konkurrenskraft. Rapporten lyfter bland annat hur företag kan dra stor nytta av AI för att växa, utvecklas och driva innovation men att det krävs investeringsvilja samt ett politiskt ledarskap med en strategisk plan och handlingskraft för att uppnå dessa nyttor.

" Vi delar AI-kommissionens slutsatser om att det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft att svenska företag lyckas med implementeringen av AI. För att lyckas måste såväl chefer som medarbetare anamma tekniken och därför är det ett stort problem om det finns en utbredd oro och skepsis. "
Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change på Columbus.

Brist på tydliga digitaliseringsstrategier

Ett annat hinder för implementeringen av AI som undersökningen belyser är bristen på tydliga digitaliseringsstrategier.

  • En av tre chefer (35 procent) och nästan hälften av medarbetarna (49 procent) upplever att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.

" För att minska företagens AI-skepsis och bygga förståelse för dess fördelar måste företag lägga större fokus på att utbilda, engagera och kommunicera med sina medarbetare. På samma sätt som AI-kommissionen rekommenderar ett AI-lyft för hela samhället behöver företag investera i AI-kompetens och innovationsarbete relaterat till den nya teknikens möjligheter. "
Tobias Andersson


Om undersökningen

Chefer
Mantap har genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 MSEK i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel.

I början av undersökningen har en kontrollfråga ställts för att säkerställa att respondenterna uppfyller kravet. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.

Medarbetare
Totalt intervjuades 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1 141 stycken.

Om Columbus

Columbus är ett internationellt konsultföretag inom digital transformation. De är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. De ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser. Columbus har över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning.