1.Var tydlig
En tydlig befattningsbeskrivning är något både unga talanger och erfarna medarbetare säger är viktigast när de söker jobb. Vad innehåller tjänsten och vilka arbetsuppgifter ingår? Var tydlig redan från början och ta sedan med medarbetaren i besluten när tjänsten utvecklas eller förändras.
2.Ha stenkoll på ert ”varför”
Många unga idag vill ha en vardag där de gör något meningsfullt, vilket gör att ni måste kunna berätta varför ni gör det ni gör på ett engagerande sätt. Syftet behöver inte vara att rädda världen, men ni behöver ändå vara vassa på att kommunicera vikten av er plats på marknaden och hjälpa medarbetarna få jobbet att känns spännande och meningsfullt.
3.Förstå att flexibilitet is king
Unga ratar ofta vanliga 9-17-jobb och vill kunna lägga upp sin vardag på ett sätt som passar deras övriga liv. Här behövs flexibilitet, som till exempel att kunna jobba hemifrån då och då eller lägga upp sin arbetsdag som de vill. Men det behövs samtidigt tydliga ramar för att hjälpa dem med självledarskapet och se till att balansen mellan jobb och fritid bibehålls.
4.Håll ”Stay”-intervjuer
Det viktigaste när du sedan ska behålla den unga talangen i organisationen är att förstå vad som attraherar målgruppen. Vad driver dem och vad får dem att stanna kvar hos just er? Det allra bästa sättet är faktiskt att helt enkelt fråga. Vad trivs de med, vad saknar de på arbetsplatsen idag, finns det något som är viktigt för dem som ni skulle kunna erbjuda eller lägga till?
5.Häng med i tempot
Dagens talanger är snabbfotade och vana vid att hoppa mellan olika intryck och arbetsuppgifter. Därför gäller det att som företag hänga med i svängarna och kunna erbjuda omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Snabb återkoppling, möjlighet att avancera och frekvent uppmuntran mår alla bra av – och får talangen att trivas och stanna kvar hos just er.
6.Erbjud utveckling
För att locka ung talang till ditt företag bör det finnas en tydlig väg mot utveckling i arbetet och möjlighet att hela tiden lära sig nytt. Men kom ihåg att lärandet går åt båda håll. Se till att ni utnyttjar kunskapen hos de unga när det gäller till exempel det digitala – och använd deras kunskap för att utveckla verksamheten.
7.Ta vara på energin
Ung talang har ofta stort driv och är ofta villiga att lära sig om företaget och branschen. Ta vara på den härliga energin och låt den spridas till övriga kollegor. Äkta engagemang är guld värt, så lägg samma tid på att locka och behålla unga talanger som att vidareutveckla era bästa kunder.
Källa: Unionen, Chef