Steg 1: Förstå målgruppen
Innan du dyker in i frågan om vilken kanal du bör välja behöver du definiera din målgrupp, det vill säga vem som är mål för rekryteringen. Det hjälper dig skapa en strategi som når rätt personer. Saker att tänka på:
Målgrupp
Vilken typ av kandidater letar du efter? Vad är deras intressen och behov?
Mål
Vad vill du uppnå med din rekrytering via sociala medier? Vill du nå ökad varumärkeskännedom i stort eller fler ansökningar till lediga tjänster? Eller kanske bara en specifik tjänst?
Steg 2: Bygg en tydlig bild av hur det är att arbeta hos er
Innan du försöker hitta kandidater måste du göra företaget attraktivt för målgruppen. Se till att ni har gjort följande på sociala medier för att kunna nå det målet:
Berätta er historia
Genom att berätta hur företagets startades och hur kulturen hos er uppkom tydliggör ni er vision och era värderingar.
Användarrecensioner
Be gärna nuvarande anställda att dela med sig av sina erfarenheter av att arbeta hos er.
Visa upp fördelarna
Förstår man snabbt fördelarna att arbeta på ditt företag om man skrollar i flödet? Syns förmåner, utvecklingsmöjligheter och arbetslivsbalans?
Steg 3: Rekrytera via rätt plattformar
Varje social plattform eller kanal har sin egen unika publik och användning. Här är några exempel på hur ni kan tänka:
LinkedIn
Det här är en bra kanal för professionella rekryterare eftersom den fokuserar på nätverkande och affärskontakter.
Facebook
Populär men används bäst för att nå en bredare publik och dela med sig av företagsnyehter och er kkultur.
Instagram
Det här är ett perfekt ställe att dela inspiration och visuella berättelser som ger en inblick i företagskulturen.
X (tidigare Twitter)
Mer nischad målgrupp men enkelt att dela snabba uppdateringar och interagera med följare för att hitta nya kandidater.
Steg 4: Skapa engagerande annonser
När du sedan skapar jobbannonser för att kunna rekrytera via sociala medier kan det vara bra att inte bara dela med sig av lediga tjänster, utan också tänka extra mycket på skapa attraktiva rubriker och tydlig information. Använd gärna rörligt innehåll för att ge en visuell upplevelse och hjälpa algoritmerna. Vill du nå ut till en större målgrupp bör du också sponsra eller betala för din annons för att ha möjlighet att prioriteras i flödet.
Steg 5: Använd det sociala
Sociala medier handlar om just att vara social. De ger dig möjlighet att engagera dig i andras konton kring ämnen ditt företag brinner för, och att följa upp kommentarer i flödet och skicka meddelanden till intressanta talanger. En sak att tänka på är att det i sociala medier är extra viktigt att svara snabbt på frågor och förfrågningar. Se till att finnas där och att det är tydligt vem på företaget som har den rollen. Ett annat knep är att skapa diskussionstrådar, grupper och branschrelaterade samtal som andra blir engagerade i – kanske är det där du hittar er kandidat? Genom att interagera mycket blir sociala medier en resurs som kan attrahera talang och bygga en stark arbetskraft som gynnar både företaget och dina kollegor.
Källa: Redaktion