Det var så mycket AI-snack att när jag kom in dag två och pratade om människor så kände sig många lättade och glada att den delen fortfarande betyder något.
Jag kan på ett sätt förstå att AI är viktigt även inom HR som i ärlighetens namn inte direkt är early adopters inom teknik och IT. Ämnet behövs. Men nästan alla dessa ”experter” saknade konkreta verktyg och tips till HR. De pratade om ”att” det var viktigt med AI, men nästan ingen pratade om ”hur” man kan använda AI för att förbättra HR att till exempel mäta engagemang, förbättra rekrytering, hantera personalutveckling och administrativa processer, etc. Jag tror att HR behöver konkreta tips och exempel så att de kan förbättra sina egna och andras processer. Kraven på dem ökar och de ska göra mer med mindre.
Jag tror att HR behöver bli bättre på att presentera
”business case” så att de kan visa hårda siffror på
vad som kan hända om man gör si eller så.
Här är det bra att veta, att över hälften av alla chefer i Sydostasien, enligt en undersökning, faktiskt förväntar sig att HR ska driva den digitala kulturen. Då är det rätt bra att man har lite koll själv också. Ett horribelt exempel läste jag om nyligen där rekrytering till en ny tjänst skulle ske med hjälp av AI som skulle göra hela sållningen innan en människa klev in.
Märkligt nog visade det sig att endast män kom igenom filtret. Det tyckte den rekryterande chefen var märkligt. Efter att de undersökt varför så visade det sig att prompten (instruktionen till AI) var så skevt vinklat att ingen kvinna hade en chans. HR-huvuden rullade och processen fick göras om.
Samtidigt som kraven ökar så upplever jag att HR, globalt sett, fått mindre att säga till om de senaste 1-2 åren, framför allt för att vi har bistrare tider och för att cheferna vill tvinga tillbaka folk till deras trista kontor fem dagar i veckan. Detta oavsett vad HR än tycker.
Jag tror att HR behöver bli bättre på att presentera ”business case” så att de kan visa hårda siffror på vad som kan hända om man gör si eller så. Just nu jobbar jag till exempel med en HR-avdelning som tillsammans med marknadsavdelningen är aktivt drivande i att få mässmonterpersonal tränade för rollen (så att de inte bara kollar mobilen och passivt väntar på att nästa prins ska rida fram till dem i montern). Det tycker jag är spännande. Inte bara för att jag fått uppgiften att kommunikationsträna denna personal utan också för att HR visar att de förstår affären och bidrar till framgången.
Genom att visa på siffror så kan hela ledningen fatta mer välgrundade beslut som exempelvis hur många som kommer att leta efter nytt jobb om de inte känner sig uppskattade (cirka 50%), eller hur mycket högre kundnöjdhet du får om din personal engagerad (plus 30%).
Så tycker jag. Vad tycker du?
Tack för att du läser mina tankar/Antoni
Om Antoni Lacinai
Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.
Läs mer från Antoni på HRnytt:
Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…