En ny undersökning från techbolaget Salesforce visar att kvinnor i Sverige är mer skeptiska till AI jämfört med män.
- 5,7 procent av kvinnorna litar fullt ut på AI.
- Detta ska jämföras med 10,3 procent av männen.
Kvinnor är också mer oroliga för att AI-utvecklingen kan leda till färre jobb.
- Mer än varannan kvinna (53,1 procent) ser detta som en stor risk.
- Detta ska jämföras med en av tre (35,3 procent) män.
Fokus har främst legat på teknikens säkerhet och tillförlitlighet. Nu behöver vi även inkludera jämställdhet. Tar vi inte AI:s jämställdhetsproblem på allvar, riskerar vi att förstärka ojämlikheter med tekniken.
Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce
Forskning visar på skillnader
Ny svensk forskning från Institutet för Näringslivsforskning (IFN) visar att kvinnor påverkas mer av AI än män. Detta beror på att kvinnor är överrepresenterade i yrken där Generativ AI har störst inverkan, såsom kundservice, marknadsföring och administration.
En amerikansk studie från Revelio Labs, som specialiserar sig på insamling och analys av jobbdata från offentlig sektor, visar att kvinnor utgör 71 procent av de anställda i de yrken som är mest exponerade för AI.
Min uppmaning är att lägga tid på att utforska AI-verktygens potential och att inte vara rädd för att testa sig fram. Nya AI-lösningar kommer inte att ersätta ditt arbete, men du riskerar att förlora jobbet till någon som kan använda tekniken bättre.
Emelie Garrison
Generellt har en majoritet av svenskarna en negativ syn på AI påverkan på arbetsmarknaden. Samtidigt ser nästan en av tre svenskar (28 procent) AI som en möjlighet att lösa stora samhällsutmaningar, som energiomställningen.
Många kvinnodominerade yrken som innefattar repetitiva eller administrativa uppgifter löper en risk att påverkas av AI och automatisering. Samtidigt kan nya teknologier skapa nya yrkesmöjligheter inom till exempel teknisk support, robotövervakning och AI-assisterade tjänster. Anställda i dessa yrken kan behöva fortbildning och omskolning för att anpassa sig till den föränderliga arbetsmarknaden.
Om undersökningen
Salesforce undersökning baseras på svar från 882 heltidsarbetande svenskar mellan 18 och 68 år som under april, maj och juni 2024 intervjuats genom slumpmässigt urval från rekryterad webbpanel.