Topp 30  - Sveriges främsta arbetsgivarvarumärke
Foto: Fredrik Andersson
PUBLICERAD 6/3/2025
Lästid ca 3 min
Aktuellt

Topp 30 - Sveriges främsta arbetsgivarvarumärke

I en tid där konkurrensen om kompetens är hårdare än någonsin är ett starkt arbetsgivarvarumärke en strategisk investering. En stor studie visar vilka företag/organisationer som talanger anser har Sveriges främsta arbetsgivarvarumärken.

Ett starkt arbetsgivarvarumärke gör att företaget sticker ut i konkurrensen om de bästa talangerna.

" Talangfulla ledare söker sig till arbetsgivare framför allt med andra duktiga ledare och där de utmanas dagligen samt där företagskulturen är inspirerande. Framgångsrika företag har under lång tid fyllt varumärket med attraktivt innehåll och det hör och ser talangerna för att de är lite mer intresserade av att vara med och påverka framtiden för ett företag. De tar gärna ett stort ansvar och många av de starkaste varumärkena kan erbjuda dessa unika möjligheter. "
Fredrik Andersson, vd 4potentials

Medarbetare som är stolta över sin arbetsgivare är mer engagerade, lojala och produktiva. De är också mer benägna att rekommendera företaget till sitt nätverk.

4potentials studie visar på hård konkurrens

4potentials studie på 7000 respondenter, visar vilka företag/organisationer som talanger och talangfulla ledare anser har Sveriges främsta arbetsgivarvarumärken. H&M har under tioårs tid haft det starkaste och främsta varumärket. Men konkurrensen är stenhård och de utmanas av framför allt Google, Spotify, IKEA, men även Axel Johnson som tar hela +6 platser i toppen.

" Pandemin och lågkonjunkturen har ritat om hur talanger ser på de olika varumärkena. Företag genomför generellt mindre Employer Branding aktiviteter och träffar presumtiva kandidater mycket mindre än ex 2018 och 2019. Det är då enklare att förändra intrycket av ett företag om man är mer aktiv än sina konkurrenter. "
Fredrik Andersson

Den offentliga sektorn har under lågkonjunkturen stärkt många av sina olika varumärke då man kan erbjuda en tryggare anställning.

Utanför Top 30 finns det flera stora vinnare såsom LYKO, Valio, Försvarsmakten, Best Western and BWH Hotels, Spendrups och Paulig Group. Bästa bank blir SEB och bästa industriella företag är Volvo Cars inom specifikt - Employer Branding.

Topp 30

  1. H&M (0)
  2. Google (0)
  3. Spotify (0)
  4. IKEA (0)
  5. McKinsey & Company (0)
  6. Boston Consulting Group (0)
  7. Driva eget företag (+1)
  8. Axel Johnson (+6)
  9. EQT (-1)
  10. ICA (-1)
  11. Business Sweden (0)
  12. Lantmännen (-2)
  13. Investor (0)
  14. Arla (+1)
  15. Accenture (-3)
  16. SEB (+1)
  17. Kinnevik (-1)
  18. Volvo Car Group (0)
  19. Ericsson (+1)
  20. Billerud (+13)
  21. Klarna (-2)
  22. Axfood (0)
  23. Bonnier (-2)
  24. Schibsted (-1)
  25. Offentlig sektor/Kommun/Landsting (+19)
  26. Scandic (-2)
  27. Electrolux (-2)
  28. Microsoft (-1)
  29. Volvo Group (+4)
  30. ASSA ABLOY (+6)

Ett tydligt arbetsgivarvarumärke hjälper till att attrahera rätt typ av talanger – de som delar företagets värderingar och kultur. Det minskar risken för felrekryteringar.

Att ha ett starkt arbetsgivarvarumärke är något helt annat än att sälja varor. Företag som är konsumentnära kan dock ha en viss fördel då talanger träffar dem i sin vardag – på ex matbordet eller i affärer.

Vinnare utanför Topp 30


44:e plats, Vattenfall (+14 platser)

73:e plats Försvarsmakten (+6 platser)

78:e plats Valio (+35 platser)

98:e plats Best Western and BWH Hotels (+32)

123:e plats Spendrups (+27 platser)

130:e plats Paulig Group (+23 platser)

131:e plats LYKO (+44)

" Att vara aktiv är bland det viktigaste på en talangmarknad. Talanger älskar företag som är i förändring. H&M upplevs som mer och mer intressant med det nya ledarskapet. Talanger röstar med fötterna och de har örat nära till talangmarknaden och vad bolagen kan erbjuda. H&M har konsekvent under alla år varit närvarande på talangmarknaden och under det senaste året gör man mer och mer på talangmarknaden. Det ser talangerna direkt och det upplevs som mycket spännande och positivt. Det stärker varumärket. "
Fredrik Andersson.

Läs hela studien här.


Om studien

4potentials omfattande talangstudie bygger på 7000 kvalitetssäkrade talanger.