Därför är en social arbetskultur helt avgörande för att behålla medarbetare
Foto: Linda Petersson
PUBLICERAD 8/1/2025
Lästid ca 4 min

Därför är en social arbetskultur helt avgörande för att behålla medarbetare

En social arbetskultur är viktig för medarbetare både för deras trivsel och för företagets framgång. Anställda som inte är socialt engagerade på jobbet riskerar att lämna sin nuvarande arbetsgivare visar en ny undersökning gjord bland 2000 anställda i Sverige.

En arbetsplats med en social och inkluderande kultur gör att medarbetare känner sig sedda, uppskattade och delaktiga. Detta i sin tur skapar en positiv atmosfär som gör att medarbetare ser fram emot att gå till jobbet. Att känna sig inkluderad och värdefull ökar engagemanget och motivationen att bidra till företagets framgång.

En ny undersökning från Compass Group visar att en av fyra riskerar att byta jobb när det sociala saknas

Undersökningen gjord bland 2000 anställda i Sverige visar att betydligt fler anställda som inte är socialt engagerade på jobbet planerar att lämna sin nuvarande arbetsgivare jämfört med sina mer sociala kollegor. En social arbetskultur har blivit helt avgörande för att både kunna behålla och rekrytera rätt medarbetare.

  • Bland anställda som inte är så sociala på jobbet har var fjärde (25%) börjat fundera på nästa steg i karriären, mot endast var tionde (12%) bland dem som är mycket sociala på jobbet.

" För att få ett högt medarbetarengagemang idag måste arbetsgivare skapa och underhålla en social företagskultur. Genom fler tillfällen för sociala interaktioner och evenemang på jobbet kan man öka känslan av tillhörighet och förståelse för företagets mål och strategier, vilket främjar lojaliteten. "
Linda Petersson, People & Culture Director på Compass Group.

Bland dem som är sociala på jobbet är det också betydligt fler som planerar att stanna hos sin nuvarande arbetsgivare den närmaste framtiden jämfört med dem som inte alls är sociala, visar Compass Groups nya undersökning ”The Power of Socialisation”.

Engagemang ökar förståelsen för arbetsgivares mål

  • Tre av fyra anställda (75%) som deltar på företagsaktiviteter uppger att de förstår sin arbetsgivares mål och strategier, jämfört med sex av tio (59%) av dem som inte deltar.
  • Fyra av tio (42%) av dem som deltar ser tydliga möjligheter till karriärsutveckling, jämfört med två av tio (18%) av dem som inte deltar i arbetsgivarens sociala aktiviteter.

När många arbetar hemma blir den sociala kulturen viktigare än någonsin. Minskad lojalitet kan resultera i högre personalomsättning och ökade kostnader för arbetsgivaren. Men genom att skapa och kommunicera en stark social kultur på arbetsplatsen kan arbetsgivare inte bara öka lojaliteten, utan även främja en bättre och mer hållbar arbetsmiljö. Pandemin har bidragit till nya förutsättningar och fler prioriterar sin hälsa och välbefinnande, vilket ställer högre krav på flexibilitet och en inkluderande arbetsmiljö.
Helena Schiller, doktor i folkhälsa och organisationsutvecklare på Hej Engagemang

Fem tips från Helena Schiller för ökad socialisering på arbetsplatsen

  1. Skapa inkluderande vanor
    Inför incheckningsfrågor vid regelbundna teammöten som stärker de sociala banden och den psykologiska tryggheten i gruppen.
  2. Uppmuntra spontana möten
    Designa arbetsplatsen så att det finns naturliga mötesplatser, som en mysig kaffehörna eller kreativa gemensamma ytor.
  3. Erbjud sociala aktiviteter på arbetstid
    Inför regelbundna workshops och teambuildingövningar – gärna fysiska – samt mer informella träffar såsom fika, lunch eller after work där medarbetare kan umgås i en avslappnad miljö.
  4. Lyft fram individers styrkor
    Fira framgångar och milstolpar, både professionella och personliga, för att skapa en kultur där alla känner sig uppskattade och sedda.
  5. Var en förebild som ledare
    Visa själv engagemang i det sociala sammanhanget, delta i aktiviteter och uppmuntra samtal, så det blir en naturlig del av arbetsplatskulturen.

Några resultat från undersökningen The Power of Socialisation

(Anger procent av de anställda i Sverige)

  • 25% av dem som inte är så sociala på jobbet har börjat fundera på nästa steg i karriären, mot 12% av dem som är mycket sociala på jobbet.
  • 26% av dem som inte är så sociala på jobbet planerar att stanna hos nuvarande. arbetsgivare den närmaste framtiden, mot 57% av dem som är mycket sociala på jobbet.
  • 51% i Generation Z och Millennials vill få tillfälle att umgås med sina kollegor oftare.
  • 75% av dem som deltar på företagsevenemang uppger att de förstår sin arbetsgivares mål och strategier, mot 59% av dem som inte deltar.
  • 42% av dem som deltar ser tydliga möjligheter till karriärsutveckling, mot 18% av dem som inte deltar
  • 29% förhindras att delta i sociala aktiviteter med jobbet på grund av personliga åtaganden
  • 47% vill att företagsevenemang ska hållas under arbetstid

Om The Power of Socialisation

Undersökningen genomfördes i februari 2024 i 21 länder och har totalt 30.075 respondenter varav 2.000 i Sverige. De tillfrågade finns inom näringsliv, industri, försvar, vårdsektorn, utbildning, detaljhandel, sport och fritid och bland studenter.

Om Compass Group

Compass Group är en leverantör av måltidsupplevelser och andra supporttjänster. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, industrier, universitet, skolor, vård och omsorg, försvaret samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice.

De är en del av Compass Group PLC med en omsättning om £30 miljarder. Koncernen har över 500 000 anställda i ca 40 länder och ger service på 50 000 platser runt om i världen.