Här erbjuds unga plats i ledningsgruppen
Foto: Carepa Junior Management Board
PUBLICERAD 8/12/2023
Lästid ca 2 min
Ungt ledarskap

Här erbjuds unga plats i ledningsgruppen

Unga har ofta innovativa idéer som kan utmana traditionella tankesätt och bidra till kreativa lösningar. Ett skånskt företag har valt att lyfta ungt ledarskap genom att rekrytera studenter som bollplank för ledningsgruppen.

Att inkludera unga i ledningen kan vara ett sätt att främja innovation och hållbarhet i organisationer samtidigt som det också skapar en mer inkluderande arbetsmiljö.

Flera fördelar med att inkludera unga

Genom att inkludera unga i ledningsgrupper kan företag lyfta mångfald och representation av olika åldrar. När studenter ges möjlighet att delta i ledningsgruppen kan företag vara med och utbilda framtidens ledare, vilket är viktigt för organisationers långsiktiga hållbarhet och tillväxt.


Att få göra sin röst hörd i både ledningsgrupp och styrelse har varit en häftig upplevelse som jag inte trodde skulle ske än på många år. Jag tar med mig mängder med nyttiga erfarenheter. Allt ifrån agendan på ledningsgruppsmöte till att få vara med i en rekryteringsprocess. CJMB är en unik möjlighet - missa inte chansen!
Tuva Bornandersson, Junior försäljningschef 2021


Carepa Junior Management Board

Det skånska företaget Carepa valde 2021 en helt ny väg för att nå morgondagens beslutsfattare genom att rekrytera fem motiverade studenter som bollplank för ledningsgruppen. Konceptet fick namnet Carepa Junior Management Board (CJMB).

Samarbetet gick så bra att man nu årligen tillsätter en ny Junior Management Board.

"I det strategiska arbetet var det uppenbart att vi behövde ett bollplank med morgondagens beslutsfattare så därför bestämde vi oss för att etablera Junior Management Board. Samarbetet under de tre åren har överträffat våra högt ställda förväntningar. Jag skulle vilja påstå att jag som VD förmodligen lärt mig mer än studenterna under den här resan. Därför tog vi beslutet att fortsätta rekrytera en Junior Management Board varje år."
Mats-Ola A.Schulze, CEO/VD på Carepa

"Vår förhoppning var att studenterna skulle vara delaktiga och utmana oss i tankesätt utifrån sina perspektiv. De har överträffat förväntningarna med råge så det har verkligen varit ett dubbelriktat mentorskap. Vi har haft en enorm nytta av studenternas insikter och tankesätt som i allra högsta grad påverkat hur vi ser på framtiden när det gäller hållbarhet, jämställdhet och utvecklingen generellt."
Johan Ludvigsson, COO på Carepa

Läs mer på HRnytt:

Unga vill leda

90 miljoner kronor går till ungt ledarskap


Om Carepa

Carepa är en leverantör av förbrukningsmaterial och grundades 2017 genom en sammanslagning av KM Pack och Svenska Pappersgrossisten. Verksamheten bedrivs från huvudkontor och logistikcenter i E-City Varalöv, mitt emellan Helsingborg och Ängelholm, samt två säljkontor i Malmö och Halmstad.