Oro i ledningsgruppen - Chefer tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI
Foto: Tobias Andersson
PUBLICERAD 4/10/2024
Lästid ca 4 min

Oro i ledningsgruppen - Chefer tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI

En ny rapport visar att över hälften av cheferna på ledningsgruppsnivå tror att deras tjänst någon gång kommer att ersättas av AI.

AI - analyser och beslutsfattande

AI har visat sig kunna analysera stora mängder data och fatta snabba, faktabaserade beslut, ofta mer exakt och effektivt än människor. Chefer har traditionellt haft en viktig roll i beslutsfattande, men AI-system kan automatisera många av dessa processer, särskilt när det gäller analytiska eller repetitiva beslut.

Sifo och Mantap har på uppdrag av Columbus i rapporten "Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?" undersökt medarbetares och ledningsgruppschefers syn på digitalisering hos svenska företag inom tillverkningsindustri, detaljhandel och livsmedelsbranschen.

Rapporten visar bland annat att synen på AI skiljer sig väsentligt mellan chefer och medarbetare.

  • Över hälften av cheferna, 56 procent, tror att deras tjänst någon gång till största del kommer att ersättas av AI.
  • Bland medarbetarna tror 61 procent att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI.

Columbus rapport visar också att:

  • Var tredje chef i ledningsgruppen anser att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.
  • Hälften (49 procent) av medarbetarna anser detta.

Det finns även en otydlighet kring vem som ansvarar för att driva digitaliseringen.

  • Var tredje chef (32 procent) uppger att vd leder digitaliseringen.
  • Bara 16 procent av medarbetarna delar den uppfattningen.
  • Var femte medarbetare (21 procent) anser istället att IT- eller teknikchefen driver digitaliseringen, mot 16 procent av cheferna.

Åsikterna bland chefer och medarbetare går isär

Många digitaliseringsprojekt misslyckas på grund av att man inte får med sig medarbetarna på tåget, och det finns tydliga skillnader i uppfattning mellan chefer och medarbetare. Rapporten visar att endast var tredje ledningsgruppschef och var femte medarbetare anser att företagets digitaliseringsprojekt har varit framgångsrika.

De stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare tyder på att cheferna inte lyckas kommunicera strategin vidare i organisationen. Många företag ser digitalisering som ett IT-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen. Då kan man på bästa sätt kan leda och stödja medarbetarna genom förändringsprocessen.
Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change.

Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Tobias

  • Definiera strategin och prioriteringarna
  • Utse en förändringsledare i verksamheten
  • Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
  • Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
  • Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja

Nyckelstatistik från undersökningen

  • Var fjärde medarbetare (24 procent) och var femte chef (19 procent) anser att företagsledningen inte har en god uppfattning om medarbetarnas förändringsbenägenhet
  • 56 procent av cheferna tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI, medan 61 procent av medarbetarna tror att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI.
  • En tredjedel av alla medarbetare (35 procent) saknar klarhet i vem som ansvarar för att driva digitaliseringen på företaget, medan endast 3 procent av ledningsgruppens chefer delar denna osäkerhet.

AI har svårare att ersätta emotionell intelligens

Även om AI har potential att ta över vissa uppgifter som chefer och ledare traditionellt har utfört, finns det fortfarande många aspekter av ledarskap som AI har svårt att ersätta, som emotionell intelligens, kreativt tänkande och förmågan att bygga starka relationer. Men utvecklingen av AI skapar en osäkerhet kring hur ledarrollen kommer att förändras i framtiden, vilket förklarar varför många chefer känner sig hotade av tekniken.


Om undersökningen
Chefer

Mantap har genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel.

I början av undersökningen har en kontrollfråga ställts för att säkerställa att respondenterna uppfyller kravet. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.

Medarbetare

Totalt intervjuades 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1141 stycken.

Om Columbus

Columbus är ett internationellt konsultföretag för stora privata verksamheter genom digital transformation. De är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. De ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar med hög säkerhet och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser.

Genom strategisk digital rådgivning, innovativ användning av AI, maskininlärning och datadrivna insikter och över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning levererar Columbus med lokalt engagemang och global leveransförmåga.
Läs mer på columbusglobal.com/sv