”Varför får vi det inte att fungera?”
PUBLICERAD 13/11/2024
Lästid ca 1 min
Podcast

”Varför får vi det inte att fungera?”

Vi har skapat aktivitetsbaserade kontor och infört distansarbete, ändå fungerar det inte. Förutsättningarna förändras ständigt – men vad krävs för att få det att lyckas? I den här serien av ”hands-on-avsnitt” träffar vi Simon Elvnäs, expert på ledarskap, som svarar på vanliga dilemman – och den här gången har turen kommit till att få projekt att fungera.

Vad är det som gör att man lyckas eller inte och vad ska man göra för att få det att funka? Det är en bred och stor fråga – men genom att titta på begrepp som abstrakt och konkret kan vi som ledare bryta ner det till vår arbetsmiljömässiga verklighet.

Citat från Simon ur avsnittet:

”Det låter spännande, men hur gör man då rent konkret? Hur ska du som ledare få en abstrakt idé katt bli konkret? Där är det lätt att missförstå. Till exempel låter ”jag behöver träna” konkret, men det är inte det – att träna är ett verb, inte ett beteende. Var och hur ska du träna? När? Kan vi komma fram till ett sätt att prova och utvärdera?”

”Varför får jag inte till det? Det är ofta för att ledare talar om saker, men inte hjälper medarbetarna hur de ska göra. I stället startar man en massa saker och talar om olika begrepp som digitalisering, aktivitetsbaserade arbetsplatser utan att förklara vidare och lämnar medarbetarna med det.”

”Vissa tar projektet till sig, andra tog det inte till sig, vissa har börjat göra något, andra gör inget alls – och tiden går. Det är väldigt vanligt.”

”Vi behöver jobba med abstraktionsnivåer i olika steg och förtydliga beteendeklasser där de som ska göra något får vara med i planeringen.”

Om HRnytt-podden

HRnytt-poddens programledare är Hanna Bergfäldt, konsult på FEM HR. I podden intervjuar Hanna aktuella personer, ledare, HR-chefer och andra som kan ge oss insikt, kunskap och inspiration inom HR området. Nya avsnitt släpps en gång i månaden.