Jobbportalen och det sociala nätverket LinkedIn kan göra arbetslivet enklare. Trots det använder sig varannan svensk (50%) inte av LinkedIn. Det är fler kvinnor än män som inte använder plattformen, 55 procent av kvinnorna jämfört med 45 procent av männen. Det vanligaste sättet att använda LinkedIn är att hålla sig uppdaterad och hålla kontakt med vänner och kollegor (44 %), enligt undersökningen. Drygt var tredje (39%) använder det sociala nätverket till att hålla sig uppdaterad inom olika yrkesområden, branscher och företag, 34 procent för att nätverka och 31 procent för att leta eller söka efter nya jobb.
Stora geografiska skillnader
LinkedIn-användandet skiljer sig även om man tittar på olika regioner. I Stockholm (65 %) och i Sydsverige (55 %) används LinkedIn flitigast. Medan de som bor i Småland använder sig minst av plattformen (29 %) följt av norra Mellansverige (38 %) och mellersta Norrland (38 %).
De som inte finns på LinkedIn idag missar arbetsmarknaden i digital form. Det finns många möjligheter med en digital arbetsmarknad. Kontaktvägarna blir kortare vilket gör att man kan nå och träffa fler. Det möjliggör också att man enklare kan få kontakt med människor som är längre bort geografiskt – i andra delar av landet men även utomlands.
Fem tips på hur du får ut det mesta av LinkedIn
- Se din LinkedInsida som ett digitalt cv.
Uppdatera din sida ofta. Komplettera även med information om varje jobb du har haft. Från en rekryterares perspektiv är det till exempel intressant med fem punkter om dina ansvarsområden under varje jobb.
- Sökordsoptimera din sida.
Genom att leta efter sökordsstatistik på Google Trends och få in de orden som folk faktiskt söker på är det fler som hittar till din sida.
- Var inte rädd för att skapa kontakt med människor du är intresserad av.
LinkedIn är ett närverksforum och inte kompisforum. Det är därför inte konstigt alls att skapa kontakt med människor du inte känner, men vill få kontakt med. Tvärtom uppfattas det som positivt att du är motiverad och intresserad.
- Interagera med andra.
Kommentera och gilla inlägg som du gillar, men kommentera gärna om du inte håller med också.
- Skriv inlägg själv för att synas.
Att skriva inlägg själv är ett bra sätt att visa vem man är yrkesmässigt, men även värderingsmässigt. Det är riktiga människor bakom skärmarna så var inte rädd att uttrycka vad du tycker och tänker. Det tas oftast emot positivt.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 augusti–6 september 2022. Totalt intervjuades 1488 personer i åldern 18–65 år, varav 1192 personer inom sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.