Ge kraft åt din employer branding – med bra tjänstepension
PUBLICERAD 12/11/2024
Lästid ca 3 min

Ge kraft åt din employer branding – med bra tjänstepension

Kampen om talanger med rätt kompetens är stenhård, vilket gör det allt viktigare att bygga sitt employer brand. Det finns många sätt att jobba med employer branding och skapa förmånspaket som lockar. Men det är lätt att missa den förmån som spelar störst roll för medarbetarens livskvalitet i framtiden – nämligen tjänstepensionen.

En attraktiv arbetsgivare ger trygghet

I osäkra tider ökar behovet av trygghet. Arbetsgivare som kommunicerar trygghetsförmåner i sin employer branding, har därför större chans att behålla och locka till sig nya talanger.

Ett bra tjänstepensionserbjudande är en avgörande faktor för att dina medarbetare ska få en trygg ekonomi i framtiden. Tjänstepensionen utgör ofta omkring 25-50 procent av den totala pensionen, vilket gör det till en av de viktigaste förmånerna för att attrahera och behålla de bästa medarbetarna. Ändå missar många arbetsgivare att använda tjänstepensionen som en viktig del i arbetet med employer branding.

”Valet av arbetsgivare kan vara helt avgörande för hur ditt liv kommer bli som pensionär. Det är många som inte tänker på detta när de söker ett nytt jobb. Det borde vara en av de vanligaste frågorna att ställa under en intervju, men många tar inte upp tjänstepensionen överhuvudtaget”, säger Mattias Koch, pensionsrådgivare på Söderberg & Partners.

Ett vasst tjänstepensionserbjudande lockar talanger

De flesta företag erbjuder tjänstepension som förmån. Men inte alla, ungefär 9 av 10 anställda har tjänstepension idag. Att bara erbjuda tjänstepension räcker alltså inte, om du som arbetsgivare vill konkurrera om de bästa medarbetarna. Det har blivit en hygienfaktor, vilket innebär att du behöver ett tjänstepensionserbjudande som sticker ut i mängden.

Att marknadsföra sig som arbetsgivare har blivit allt viktigare i kampen om talangerna. Trots att arbetslösheten väntas stiga under hösten 2023, enligt Arbetsförmedlingens nya prognos för 2023 och 2024, har sju av tio företag har svårt att rekrytera nya medarbetare. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät, där det framgår att det kan vara svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens, trots rådande arbetslöshet.

”Många förutsätter att tjänstepensionserbjudandet ska vara minst i linje med kollektivavtalet. I valet mellan flera arbetsgivare kan därför tjänstepensionsförmånen bli avgörande. Som arbetsgivare är det därför en god idé att ser över hur du kan göra företagets tjänstepensionserbjudande mer attraktivt och konkurrenskraftigt”, säger Mattias.

En Sifo-undersökning som genomfördes 2021 på uppdrag av aktörerna bakom Tjänstepensionens dag, visar att 59 procent av de yrkesarbetande tycker att tjänstepension är den viktigaste löneförmånen. Samtidigt visade undersökningen att så få som två av tio arbetsgivare pratar om tjänstepensionen vid en anställningsintervju.

”I och med att så pass få företag använder sig av pensionsförmånen i sin employer branding, finns det stora möjligheter att sticka ut inom detta område för arbetsgivare som kan erbjuda detta”, menar Mattias.

4 tips – förbättra din employer branding med förmånlig tjänstepension

Vill du ta fram ett konkurrenskraftigt tjänstepensionserbjudande och bygga företagets employer brand? Då ska du få fyra snabba tips på vägen:

1. Se över och förbättra företagets befintliga tjänstepensionserbjudande. Börja med att se över vad som förbättras för att ert tjänstepensionserbjudande ska bli mer konkurrenskraftigt? Vi på Söderberg & Partners hjälper många företag att bygga förmånliga pensionsplaner och använder vår förhandlingskraft för att skapa lösningar med riktigt bra villkor.

2. Kommunicera värdet av tjänstepensionslösningen internt. Om du har en samarbetsparter, som Söderberg & Partners som hanterar företagets pensionslösning kan du med fördel bjuda in en rådgivare som förklarar värdet av tjänstepensionen på ett pedagogiskt sätt. Men det kan också kommuniceras på olika sätt i era interna kommunikationskanaler. Kom ihåg att upprepa budskapet med jämna mellanrum och att alltid ta upp tjänstepensionslösningen som en del av den totala ersättningen i lönesamtal.

3. Jobba med Employee Advocasy. Uppmuntra medarbetare som uppskattar företagets tjänstepensionslösning att prata om det som ambassadörer för företaget. Det behöver inte vara större än ett personligt inlägg på LinkedIn, men kan även vara i en intervju med medarbetaren i videoformat på era karriärssidor. Det är viktigt att komma ihåg att en medarbetares berättelse ofta upplevs som mer förtroendeingivande än kommunikationen där företaget är avsändare.

4. Använd tjänstepensionsförmånen i rekryteringen. Se till att det finns information på karriärssidorna på företagets webbplats som beskriver förmånen på ett enkelt sätt. Lägg även tid på att förklara värdet som förmånen kommer att ge dina medarbetare i framtiden på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Kom ihåg att inkludera information om tjänstepensionsförmånen i era platsannonser och prata om det under anställningsintervjun.

Vill du få hjälp att se över företagets tjänstepensionserbjudande? Klicka här för att komma i kontakt med Söderberg & Partners.