Har ni råd att inte rekrytera via TikTok?
Foto: Maria Duni
PUBLICERAD 28/5/2024
Lästid ca 3 min
Debatt

Har ni råd att inte rekrytera via TikTok?

Yngre generationer vänder sig allt oftare till TikTok för att hålla sig informerade om nyheter och aktuella frågor, trender och till och med karriärmöjligheter och potentiella arbetsgivare. Att använda TikTok i sin rekryteringsstrategi kan därför vara ett nytt sätt att engagera potentiella talanger, men att göra det med framgång kräver både mod och kunskap.

TikTok är inte bara en plats för att dela eller titta på virala danser, ljudklipp eller roliga videor. Det är en social plattform som unga människor i allt högre grad använder för att hålla sig informerade, även om potentiella arbetsgivare. Men med ett så stort antal användare och en mängd innehåll kan TikTok verka som ett skrämmande och okänt territorium för de generationer som inte använder plattformen dagligen. Men du har inte råd att missa de unga talangerna.


Över hälften (53%) av millenniegenerationen i Sverige använder TikTok varje vecka.


Sedan introduktionen 2016 har TikTok vuxit i popularitet och dominerar nu mediekonsumtionen hos många unga människor. Över hälften (53%) av millenniegenerationen i Sverige använder TikTok varje vecka och antalet användare av plattformen ökar. Dessa vänder sig till plattformen för att få nyheter och information, lära sig nya saker och bli underhållna.

Kanaler som TikTok utgör en unik möjlighet för talangrekrytering, men företag måste vara autentiska i sin strategi för att slippa vanliga misstag. Detta innebär att upprätthålla en konsekvent och genuin närvaro i alla kanaler och att fullt ut engagera sig i plattformens unika kultur som värdesätter engagemang, kreativitet och humor. På så sätt kan företag utnyttja TikToks fulla potential och därmed få kontakt med potentiella talanger på meningsfulla sätt.


Företagen måste se till att de är autentiska när det gäller att beskriva sin arbetsplats och företagskulturen.


Att däremot inte interagera med dem som finns på plattformen kan innebära att företag går miste om viktiga möjligheter att hitta talanger. Även om TikTok är en relativt informell kanal i jämförelse med andra format, tar det tid att se till att det du säger sticker ut från mängden. Företagen måste också se till att de är autentiska när det gäller att beskriva sin arbetsplats och företagskulturen.

Här är några överväganden för organisationer som använder sociala medier under sin rekryteringsprocess:

  • Visa upp er företagskultur, värderingar och hur det är att arbeta i ert företag – på ett dynamiskt och gärna humoristiskt sätt. Se till att de minns er.
  • Lyft er flexibilitet och möjligheter till distansarbete. För många unga är möjligheten till flexibla arbetsscheman och att kunna arbeta var som helst en viktig jobbfördel.
  • Presentera de möjligheter till lärande och utveckling som finns hos er. Sociala medier ger stora möjligheter att visa hur man kan utvecklas karriärmässigt i ert företag.
  • Yngre generationer ser socialt ansvar, jämställdhet och hållbarhet som allt viktigare faktorer. Här kan ni visa exempel på hur ni engagerar er i dessa frågor.
  • Dra nytta av möjligheten till direktkontakt via kommentarer och direktmeddelanden. På så sätt visar ni både upp ert engagemang och knyter talangerna till er.

Så vem ska förmedla ert budskap på TikTok och andra sociala medieplattformar som riktar sig till den yngre generationen? Det naturliga är att deras framtida kollegor i samma åldersgrupp får föra er talan. Dessa speglar målgruppen och har trovärdighet på plattformen.

Att låta unga rekryter tala om varför ni erbjuder de bästa utvecklingsmöjligheterna, att ni är ett fantastiskt företag och allt annat de behöver höra kan vara avgörande för att både nå fram till och engagera de talanger ni letar efter.

Maria Duni, nordenchef på Personio.


Läs mer från Maria Duni på HRnytt:

Vabruari kan lyfta jämställdhetsarbetet

Hur påverkas HR av AI-utvecklingen?

Därför släpps HR inte in i de högsta beslutsrummen

Medarbetare oense med HR-chefer