Varannan svensk (49 procent) som har ett jobb har en positiv inställning till AI-tjänster som ChatGPT.
- 38 procent tror att ChatGPT kommer att förenkla deras arbetsliv och hjälpa dem att spara tid.
- 11 procent tror att ChatGPT kommer att hjälpa med att utveckla deras kompetenser.
Men trots att många har en tilltro till potentialen i ChatGPT:s roll i deras framtida arbetsliv är det än så länge få som använder tjänsten.
- 17 procent använder en AI-tjänst i jobbet i någon utsträckning.
- 1 procent använder AI-tjänster dagligen.
- 7 av 10 (71 procent) använder aldrig ChatGPT i sitt jobb.
Män flitigare användare av AI
Män använder ChatGPT i större utsträckning än kvinnor.
- 20 procent av männen mot 13 procent av kvinnorna.
En annan skiljelinje i användningsgraden är storstad mot övriga landet.
- 22 procent av de boende i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö använder ChatGPT mot endast 13 procent i övriga landet.
Resultat från undersökningen
- 49 procent har en positiv inställning till AI-tjänster som ChatGPT.
- 38 procent tror att ChatGPT kommer att förenkla deras arbetsliv och hjälpa dem att spara tid.
- 11 procent tror att ChatGPT kommer att hjälpa dem utveckla deras kompetenser.
- 17 procent använder ChatGPT eller andra liknande AI-baserade tjänster i yrket idag.
- 1 procent använder ChatGPT dagligen i sitt jobb.
- 71 procent använder aldrig ChatGPT i arbetet.
- 20 procent av männen och 13 procent av kvinnorna använder ChatGPT.
- 22 procent av de som bor i storstadsregionerna använder ChatGPT mot 13 procent i resten av landet.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes på uppdrag av Kvadrat, i Kantar Sifos webbpanel under perioden 23–28 maj 2023. Totalt intervjuades 1566 personer i åldern 18–65 år varav 1264 i sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.