4 trender från 2024 - att ta tag i 2025
PUBLICERAD 7/1/2025
Lästid ca 3 min
Krönika

4 trender från 2024 - att ta tag i 2025

Det händer mycket inom HR och ledarskap som organisationer bör veta.

Med AI som gör stora avtryck, hybridarbete som omformar hur människor kopplar upp sig, och engagemangsnivåer som svajar, så finns det en del att ta tag i.

Här är fyra globala trender jag sett när jag varit ute i världen under 2024

  1. AI: Från modeord till handling
    Varje HR-konferens idag verkar fokusera på AI. (Dessutom vill en majoritet av chefer att HR ska driva den digitala kulturen på företagen.) Det är till och med så att när jag kliver upp och pratar om människor blir folk lättade att den delen finns kvar. Men även om det är tydligt att alla på scen är entusiastiska, är kompetensen låg och motivationen…sådär.

    Jag använder AI nästan varje dag men jag är fortfarande bara i barn-stadiet. Bästa tipset: Lär dig att ställa bättre frågor (kallat "prompt engineering") för att få mer användbara svar.
  2. Engagemanget svajar – och det är riskfyllt
    Vi står i ett vägskäl där somliga väljer misstro och vill ha tillbaka stämpelklockor, piska och morot. Andra väljer tillit till sina anställda och vill skapa bästa engagemanget genom bra bemötande, en god kultur och bästa kommunikationen.

Om du vill att dina medarbetare ska trivas
behöver du skapa en kultur där alla känner sig sedda.


Att tvinga anställda tillbaka till kontoret fem dagar i veckan utan vettiga argument (dålig kommunikation) skapar frustration och minskat engagemang. Samtidigt är ensamhet ett växande problem. Gallup säger att 20% av arbetarna känner sig ensamma varje dag, vilket påverkar deras mentala hälsa och prestation. Om du vill att dina medarbetare ska trivas behöver du skapa en kultur där alla känner sig sedda, önskade och inkluderade—oavsett om de är på kontoret eller arbetar på distans.

  1. ”Soft skills for hard results” – var är business caset?
    Det här är en utmaning för HR-avdelningar. Ni har ofta svårt att bevisa värdet av era utbildningsinitiativ. Varför? För att många fortfarande ser emotionell intelligens som till exempel bemötande, kommunikationskicklighet osv, är mer "bra att ha" än nödvändiga. Här behöver HR bli bättre på att presentera affärsnyttan. Den finns ju där. Hårda siffror existerar

    Ett framgångsesxempel jag sett på nära håll är det när det globala företagets HR- och marknadsavdelning gått ihop i ett kompetensprojekt för att utbilda monterpersonal till mässor. Det leder till bättre affärer och nöjdare kunder.
  2. Gen Z är här. Deal with it
    Jag är egentligen ingen förespråkare av att klumpa ihop människor på det här sättet. Det är för trubbigt, nästan som astrologi. Men andra gör det så här är vad jag förstått från dem: En undersökning visar att många unga vill ha stabilitet, flexibla arbetsalternativ och balans mellan arbete och fritid. Men färre av dem är intresserade av att bli chef. Det verkar vara alldeles för jobbigt. Kanske kan mentorskap, kortsiktiga ledarskapsprojekt eller möjligheter att skugga erfarna chefer hjälpa Gen Z att testa på ledarskap innan de engagerar sig fullt ut.

Håller du med mig ? Vilka trender har du sett? Vad kommer du att göra 2025? Har du en kickoff eller konferens i antågande så kommer jag gärna och pratar om hur en god kommunikationskultur skapar bästa engagemanget och därmed finfina resultat.

Tack för att du läser mina tankar/Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap. Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.

Läs mer från Antoni på HRnytt:

Kraven på HR ökar – och nästan allt verkar handla om AI

Är du en bra vän?

Varför det kan vara dåligt att fokusera på ditt Varför…

Din kommunikation går igenom tre faser

Hur mår ditt team?

Du får det team du förTJÄNAR