När du tar till dig AI och har en datadriven organisation kommer du att kunna:
- Dra nytta av dataanalys och insikter kring kundbeteenden, statistik för försäljning, marknadstrender och finansiella trender. Knyta ihop olika källor och låta AI agera på all tillgänglig information. Se på AI som en assistent som hittar mönster och lägger fram information som du kan agera både snabbare och effektivare på. AI kan även hitta mönster och samband som du själv inte upptäckt än.
- Göra scenarioplanering och prediktiv analys. AI kan ta fram scenarier baserat på historiska trender och data, vilket kan hjälpa dig att planera för olika utfall eller strategiska alternativ. Om du lägger på prediktiv analys kan du även få hjälp att förutse hur olika marknadstrender och andra externa faktorer kan påverka företagets utfall, så att strategin kan justeras i förväg.
- Driva effektivisering och automatisering. AI-drivna hjälpmedel kan göra ledningsgrupper mer effektiva. Det kan handla om automatisering av rutinmässiga uppgifter, rapportering, dokument och presentationer eller att ta anteckningar på ett möte. Något som frigör tid för mer strategiskt arbete.
Även om ni ännu inte är på den nivån i er AI-strategi kan tjänster som ChatGPT och Copilot ge en boost. Och det är lätt att komma igång!
För dig som är i början av din resa kommer här några förslag på hur du kan ta hjälp av AI i ditt strategiarbete:
- Omvärldsanalys.
Copilot kan snabbt sammanställa rapporter från olika källor, analysera trender och skapa en tydlig bild av konkurrenslandskapet och marknadstrenderna. Om du förlitar dig på extern data kan du redan nu testa att gå till gratisversionerna av Copilot eller ChatGPT och fråga om trenderna i Sverige för din bransch. Eller varför inte ladda hem konkurrentens årsredovisning och be Copilot att sammanfatta den? - Se över vision och mission.
Har du redan ett genomarbetat dokument med vision och mission? Skicka det till Copilot och be om förslag på förbättringar. Har du det fortfarande i huvudet och inte satt det på pränt? Be Copilot att intervjua dig och guida dig i framtagandet. Avsluta med att be den att generera texten åt dig. - Formulera mål effektivt.
Oavsett var du är i strategiarbetet jobbar du sannolikt med målformulering. Använd Copilot för att sätta upp och strukturera OKRs och generera förslag på relevanta Key Results som är anpassade till företagets långsiktiga mål och vision. Har du redan mål? Låt Copilot formulera om enligt en viss struktur eller vässa formuleringarna för att få bättre genomslag. Dåligt formulerade mål blir lätt ett hinder, både strategiskt och operativt. - Rapportera och kommunicera.
Om du ska sammanfatta flera olika projekt och initiativ, eller ge en statusuppdatering till styrelsen kring ett visst område, ta hjälp av Copilot. Den kan ta ut det viktiga ur flera olika dokument och förenkla din vardag. Har du flera avrapporteringar sparade? Låt Copilot jämföra och prata om förändringarna till det som nu ska presenteras.
När det kommer omvälvande teknikskiften som den vi nu upplever med AI, då vill det till att hänga på. För att citera en av mina vänner: " Att ha tillgång till AI är som att ha elektricitet, när dina konkurrenter sitter med ångmaskiner. "
Martin Cederbom
Martin Cederbom är Chief Strategy & Technology Officer på Fellowmind. Han har över 20 års erfarenhet av projekt och affärssystem som konsult, har drivit eget i liten skala och jobbat i större bolag och gjort tillväxtresor. Nu arbetar han med rådgivning inom strategi, ny teknik och styrning.