Från diskriminering till inkludering med hjälp av kommunikation – 3 tips från Samhall
PUBLICERAD 13/2/2025
Lästid ca 2 min
Aktuellt

Från diskriminering till inkludering med hjälp av kommunikation – 3 tips från Samhall

Exkludering av personer med funktionsnedsättning är utbredd på arbetsmarknaden och i media. Här kommer tre konkreta råd för hur kommunikation kan användas som verktyg till att bryta fördomar och skapa en mer inkluderande arbetsmarknad.

Vi behöver vara många krafter som tillsammans förändrar bilden av vem som har kompetens. Exkludering av personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden är stor. SCB:s siffror visar att drygt 50 procent av personer med funktionsnedsättning har en sysselsättning, jämfört med omkring 80 procent av befolkningen som helhet.


Se till att det finns en bredd av personer på företaget för att
kunna säkerställa mer inkluderande kommunikation
och fler perspektiv i arbetet.


Vi vet att fördomar och okunskap är ett hinder för att fler personer med funktionsnedsättning ska komma in på arbetsmarknaden. Personer med funktionsnedsättning är inte en homogen grupp. En del har höga utbildningar och jobb. Andra arbetslösa trots sin höga utbildning.

Genom information och rätt kommunikation kan vi bidra till att förändra den förlegade bild som finns av gruppen. Med vår mångåriga erfarenhet av att förändra stereotyper vill vi dela med oss av tre tips på hur organisationer kan bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad.

3 tips för en mer inkluderande arbetsmarknad

  1. Undvik det som kallas inspirationsporr. Det finns en utbredd idé om att personer med funktionsnedsättning inte har kompetens. Dessa föreställningar bidrar till låga förväntningar på vad målgruppen är kapabel till, porträtteringen skapar ofta en känsla av ”wow, kolla vad någon med funktionsnedsättning kan” hos normen. Detta i sammanhang när personen som porträtteras gör helt vanliga saker som inte tolkas som inspirerande när andra gör dem.
  2. Ta in kompetens från gruppen. Kommunikationsbranschen och marknadsavdelningar i landet är generellt sett en homogen plats, både vad gäller hudfärg och funktionsförmåga. Se till att det finns en bredd av personer på företaget för att kunna säkerställa mer inkluderande kommunikation och fler perspektiv i arbetet.
  3. Normalisera representation av personer med funktionsnedsättning. Givetvis är det rimligt att porträttera personer med funktionsnedsättning i kampanjer och kommunikation som handlar om målgruppen. Men om vi vill ha ett verkligt inkluderande samhälle, behöver arbetsgivare använda sin position för att synliggöra den stora delen av befolkningen som har funktionsnedsättningar i all sin kommunikation.

Maria Johansson, funktionsrättsspecialist Samhall
Susanna Stubberöd, marknadschef Samhall
Seher Yilmaz, jämlikhetsspecialist Samhall