Genom att lyfta värdet av allas olikheter motverkas utanförskap
PUBLICERAD 15/8/2024
Lästid ca 2 min

Genom att lyfta värdet av allas olikheter motverkas utanförskap

Ojämlikhet, ungdomsarbetslöshet och socialt utanförskap har konsekvenser för både individer och samhället i stort. Reboot - football for jobs som finansieras av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden ska motverka utanförskap och främja kompetensutveckling.

Svenska fotbollförbundet (SvFF) Reboot - football for jobs är ett EU-medfinansierat program för att få fler unga i sysselsättning.

Som partner till Svenska fotbollförbundet (SvFF) och med en lång historia inom fotbollsrörelsen stödjer Coca-Cola i Sverige SvFF:s Reboot. Inom programmet kan unga få anställningsbarhet, färdigheter och självförtroende som motverkar utanförskap. Målet är att deltagarna ska komma i arbete, utbildning eller kommer närmare arbetsmarknaden.

Vi står inför flera samhällsutmaningar i Sverige, där utanförskap är en. Vi vet också att psykisk ohälsa växer, framför allt bland unga. På Coca-Cola i Sverige vill vi vara med och stötta det samhälle vi verkar i och stärka ungas möjligheter till ett första jobb.
Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Konsekvenserna av socialt utanförskap är omfattande och kan leda till en rad negativa utfall, inklusive psykisk ohälsa, brottslighet och minskad livskvalitet.

Värdet av allas olikheter

Reboot har hittills hjälpt 117 personer vidare till arbete eller studier, vilket utgör 60 procent av deltagarna sedan starten 2021. Som en röd tråd genom Reboot löper diskussioner om värdet av allas olikheter.

Motivation är en viktig motor

Sean Söderström och Bilal Warzame från Göteborg tillhör de ungdomar som deltagit i Reboot. Bilal, som tidigt hoppade av skolan, har fått möjlighet att praktisera och har gjort en betydande utveckling som ledare för andra unga genom fotbollen. Sean, som hade en tuff uppväxt i ett utsatt område, säger att han genom projektet har fått motivation för framtiden.

I framtiden har jag tagit studenten och skaffat mig ett jobb, förhoppningsvis som polis. Mitt liv idag ser väldigt bra ut. Jag går i skolan, har kompisar och tror på framtiden. Att få motivation till att få arbete och allt... det kommer härifrån.
Sean Söderström

Reboot Göteborg har under våren bland annat tränat inför arbetsintervjuer, skrivit CV:n samt jobbat som funktionärer på Göteborg Cup. De arrangerade även en blåljusmatch då polis, räddningstjänst, fastighetsvärdar, fastighetsförvaltare och ungdomar spelade fotboll tillsammans.


Om Svenska fotbollförbundet

Svenska fotbollförbundet är Sveriges största specialidrottsförbund med uppgift att främja och administrera den organiserade fotbollen i Sverige, och att företräda den utanför Sverige.

Om Coca-Cola

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i den svenska produktportföljen är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, bonaqua®, Powerade® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag.