Hur lockar du dina medarbetare till utbildning?
PUBLICERAD 6/2/2023
Lästid ca 3 min
Krönika

Hur lockar du dina medarbetare till utbildning?

Vi lever i en tid av underhållning. Det finns ingen gräns för var, när eller hur vi konsumerar underhållning och var och en styr och väljer helt efter individuellt tycke och smak.

Många är positiva överlag

Favoritlåten i örat på gymmet, nyheterna på väg hem från jobbet, en rolig podd till matlagningen och sen - äntligen - den där oemotståndliga Netflix-serien i soffan.

Men detta är väl självklart, och vad har det med kompetensutveckling och utbildningar för medarbetare att göra, undrar vän av ordning. Låt mig förklara!

Många är positiva överlag till att vidareutbilda sig på jobbet. Bristen på möjligheter till kompetensutveckling är faktiskt en av de viktigaste anledningarna till att folk överväger att byta jobb. Majoriteten av anställda i Sverige föredrar dessutom onlineutbildningar framför analoga sådana. Dessa faktorer borde sammantaget göra det till en enkel match för HR att få medarbetare att gå utbildningar. Så hur kan det fortfarande ofta vara en utmaning?

Tänk Bonusfamiljen, Stranger Things eller Downton Abbey

Svaret finns, som jag hintade om i inledningen, i din Spotify-lista, din podcast-app och din streamingtjänst. Onlineutbildningsföretag som ofta anlitas av företag och organisationer, som exempelvis Linkedin Learning, har visserligen ett enormt utbud. Men det är ofta svårnavigerat, dyrt och – just det – kanske inte alltid så underhållande.

Utbildningar måste vara på medarbetarnas villkor. De måste vara underhållande, roliga, inspirerande och humoristiska. De måste erbjudas med olika metoder. En del lär sig lätt med färger, andra siffor. Vissa har lättare för text eller bild. Och sist men inte minst: utbildningarna måste finnas tillgängliga när lusten faller på. Kalla oss bortskämda, men så har vi blivit vana att leva idag!

Ett annat hinder kan vara att utbildningar för anställda ofta riktar sig till en mindre målgrupp på företaget, ofta chefer, alltså runt 20 procent av medarbetarna. Man bör göra utbildning tillgängligt för alla medarbetare för att höja kompetensnivån och tillgodose individuella krav och önskemål.


Utbildningar måste vara på medarbetarnas villkor. De måste vara underhållande, roliga, inspirerande och humoristiska.


Mitt råd är även att noga överväga vilken typ av utbildningar som erbjuds. Enligt Josh Bersin, en välrenommerad analytiker inom företagsutbildning, är de mest eftertraktade kompetenserna inte längre de tekniska utan de beteendemässiga - de så kallade mjuka kompetenserna, power skills eller soft skills.

En undersökning från IBM visar att nästan hälften av de som tar sin examen från universitet och högskolor redan besitter de kompetenser som krävs för att ta sig in på arbetsmarknaden. Men de saknar kompetenser i problemlösning, lagarbete, förståelse för affärer och ledarskap.

Underhållande och inspirerande utbildningar ger också resultat i flera led. Hos en av våra internationella kunder, H&M, vet vi exempelvis att en del medarbetare delar med sig till andra av sina favoritkurser, vilket inspirerar fler att ta dem - och ökar utbildningsnivån på företaget.

Så när du vill pusha dina medarbetare till utbildning, tänk Bonusfamiljen, Stranger Things eller Downton Abbey. Tänk Harry Styles, Miss Li eller Veronica Maggio. Tänk Alex & Sigges podcast eller P3 Dokumentär. Det kan innebära ett nytt sätt att arbeta. Men som Marshall McLuhan, professor i engelsk litteratur och kommunikationsteoretiker, uttryckte de

"Den som försöker skilja mellan undervisning och underhållning förstår ingenting om varken det ena eller det andra"

Av: Charlie Thorstensson, Nordenchef på onlineutbildningsföretaget GoodHabitz