Reflektioner från en anställd: Så behåller du dina medarbetare
Foto: Linnea Karlsson
PUBLICERAD 4/3/2025
Lästid ca 2 min
Krönika

Reflektioner från en anställd: Så behåller du dina medarbetare

Manpower Groups globala undersökning Talent Barometer, som publicerades i december 2024, visar att var tredje svensk uppger att de överväger att byta jobb inom den närmsta tiden. Framför allt är det unga och distansarbetare som är intresserade av att söka nytt arbete. Vad betyder det som framkommer i undersökningen?

Att du som chef behöver agera innan du förlorar dina värdefulla medarbetare. Nu gäller det att arbeta proaktivt för behålla och utveckla dem.

Efter nio år på samma arbetsplats vågar jag påstå att jag har en del att säga kring vad som kan få en medarbetare att stanna länge i en organisation. Här delar jag med mig av mina viktigaste insikter kring hur ett bra och lyhört ledarskap kan få medarbetare att vilja vara kvar.

  1. Ta emot och ge feedback genuint
    Ta till dig av dina medarbetares feedback på riktigt, lyssna aktivt, skapa dig en förståelse och agera på feedbacken för att få till en förändring. Ta dig också tiden och ge både positiv och konstruktiv feedback löpande för att få dina medarbetare att utvecklas.
  2. Ta inte dina medarbetare för givet
    Som medarbetare vill du känna dig sedd, känna dig uppskattad och inte bli tagen för givet. Det kan handla om att få uppmuntran kring när en tar nya initiativ eller kommer med nya idéer. Som medarbetare är det viktigt att känna att en värderas högt i organisationen, att det en gör spelar roll och bidrar till helheten.
  3. Lita på dina medarbetare
    Det är också viktigt att känna att du som chef litar på en så att en inte känner sig kontrollerad och övervakad. Detaljstyr inte, utan våga lita på att dina medarbetare utför sitt jobb på bästa sätt. En del i att visa att du litar på dina medarbetare är också att ge utökat ansvar. På så sätt kan medarbetaren utvecklas och få stärkt självförtroende ju mer ansvar den får.
  4. Involvera för att skapa motivation och engagemang
    Det är också av största vikt att som medarbetare bli involverad i organisationens mål och riktning, och i den mån det går få vara med och påverka beslut. Ett sätt att engagera anställda kan vara att ge medarbetarna ansvar för olika områden som påverkar företagets utveckling, men också att uppmuntra kollegorna att själva ta initiativ.

    Det skapar delaktighet och motivation som i sin tur kan leda till ökat engagemang –både för sitt arbete men även för verksamheten i stort. En medarbetare som blir involverad och få vara med och påverka vägen framåt kan vara en anställd som stannar länge i en organisation. Det är jag ett levande bevis på.

Linnea Karlsson, stolt medarbetare på kommunikationsbyrån Four PR sedan 2016


Om Linnea Karlsson

Linnea är en engagerad PR- och kommunikationsrådgivare med mångårig erfarenhet från PR- och kommunikationsbranschen. Hon drivs av att utveckla sig själv, sina kollegor men även själva företaget hon jobbar på. Hon brinner för frågor kring psykisk ohälsa och är idag engagerad i de ideella organisationerna Hjärnkoll och Mamma till Mamma.