Gritify har analyserat om företags benägenhet att kalla kompetensmässigt likvärdiga kandidater till intervju påverkas av om namnet uppfattas som svenskt eller utländskt klingande.
En kandidat med utländskt klingande namn löper 33 % högre risk att inte komma vidare i rekryteringsprocessen efter initial, databaserad matchning.
" Trots att AI har säkerställt att de matchande kandidaterna uppfyller företagets kravprofil, väljer företag i högre utsträckning bort kandidater med utländskt klingande namn redan innan de kallas till intervju.
Detta är djupt orättvist och skadligt utifrån ett samhällsperspektiv. "
Carl-Magnus Fernqvist, VD & medgrundare till Gritify.
Över hälften av de kvinnor som har utländska namn riskerar att bli bortvalda
När även kön inkluderats i analysen blir kontrasterna ännu tydligare. En kvinnlig kandidat med ett utländskt namn löper 52 % högre risk att bli bortvald direkt efter den databaserade matchningen jämfört med män med skandinaviskt klingande namn.
" Det finns forskning, tex Erlandsson, A. (2022), som under perioden 2014–2020 skickat ut fiktiva jobbansökningar som indikerar att män löper större risk för etnisk diskriminering på arbetsmarknaden. Vi blev därför lite överraskade av resultatet från Gritifys data som visar att kvinnor med utländskt klingande namn löper störst risk för att bli diskriminerade. Å andra sidan förändras attityder över tid och vår data baserar sig på interaktioner mellan verkliga personer och företag. Vägen till en jämlik och rättvis arbetsmarknad är komplex och snårig. AI har definitivt potential att vara en del av lösningen men för verklig förändring krävs nog attitydförändringar hos företag och dess medarbetare. "
Carl-Magnus Fernqvist.
Om Gritify
Gritify är en marknadsplats inom rekrytering som använder artificiell intelligens för att matcha företag med kvalificerade och initialt anonyma kandidater. Med över 35 000 användare och tusentals datapunkter, erbjuder Gritify unika insikter om arbetsmarknaden.
Om undersökningen
Analysen baseras på 1 628 kandidater fördelade över 162 rekryteringsprocesser som genomförts via Gritify mellan 1 augusti 2024 och 28 februari 2025. Kandidaterna har delats in i två grupper utifrån namnens språkliga karaktär – utländskt klingande respektive skandinaviskt klingande. Gritify har därefter, med hjälp av AI, undersökt företagens benägenhet att kalla dessa kompetensmässigt likvärdiga kandidater till intervju, efter att en första anonym och databaserad matchning ägt rum.
De aktuella rekryteringarna har avsett roller inom tech, finans, marknad, management och HR