På lista för 2023 över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna för unga professionella i Sverige, syns nykomlingar som LKAB, SBAB och Ellevio. Bolag som Epiroc och SSAB har en hög placering på listan, efter att ha varit borta i några år.
Detta visar en ny trend där unga söker sig till tung industri och statliga bolag.
Att bolag som Spotify, Google och IKEA hamnar i topp är inte förvånande. Det är stora globala bolag som länge arbetat aktivt med sin employer branding och kan erbjuda unga talanger en spännande karriär i en intressant bransch. Att tung industri och statligt ägda bolag klättrar är desto mer intressant. Det är bolag som är mitt i den gröna omställningen och kan erbjuda en stabil och framtidssäker karriär – något som värderas högt i en ekonomiskt osäker omvärld. Undersökningen är en tydlig indikator på vad framtidens talanger värderar och viktig kunskap för alla arbetsgivare.
Peter Knutsson Frejd, vd på Academic Work.
Topplistan 2023
- Spotify (6)
- Google (5)
- IKEA (1)
- Volvo Group (9)
- Apple (8)
- Volvo Cars (4)
- Microsoft (2)
- Samsung (20)
- Polestar (16)
- PwC (38)
Bolag som är med på listan för första gången
- LKAB – plats 59
- SBAB – plats 66
- Ellevio – plats 76
Bolag som är tillbaka på listan efter att ha varit borta några år
- Epiroc – plats 22 (senast med 2020)
- Sony – plats 26 (senast med 2019)
- SSAB – plats 33 (senast med 2018)
- Transportstyrelsen – plats 52 (senast med 2020)
- Utrikesdepartementet – plats 75 (senast med 2019)
- E.ON – plats 80 (senast med 2020)
- Telenor – plats 93 (senast med 2019)
- Arbetsförmedlingen – plats 100 (senast med 2020)
Bolag som klättrat respektive tappat mot 2022 års lista*
- Northvolt – plats 19 (förra året 73)
- Karolinska Institutet – plats 30 (förra året 83)
- Stockholms Stad – plats 37 (förra året 89)
- SAAB – plats 54 (förra året 97)
- Försäkringskassan – plats 89 (förra året 99)
- Alfa Laval – plats 47 (förra året 10)
- Tesla – plats 50 (förra året 3) 3. JM – plats 85 (förra året 37)
- Polisen – plats 96 (förra året 82)
- H&M – plats 97 (förra året 78)
Om Young Professional Attraction Index (YPAI)
Academic Work har, tillsammans med Kantar Public, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI).
En young professional behöver inte vara ung i ålder utan är i början av sin karriär och har mellan 0–5 års arbetslivserfarenhet. Undersökningen har genomförts sedan 2015 och i år deltog 3 790 personer i den svenska delen av studien. Totalt deltog 12 107 personer i länderna Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz och Nederländerna.
Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Undersökningen, som genomförs av Kantar Public i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare.
Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex. Metoden är hämtad från globalt validerade studier kring varumärkens anseende. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen