Fem tips - Så här får du ett kontor som stöttar hybridarbete
PUBLICERAD 7/7/2023
Lästid ca 3 min

Fem tips - Så här får du ett kontor som stöttar hybridarbete

Det mest funktionella kontoret är det som medarbetarna väljer att gå till. Hybridarbete idag ser ofta ut som att anställda arbetar 2-3 dagar i veckan på kontoret eller hemma i förhållandet 2:3 eller 3:2.

Vissa studier indikerar till och med att 1-2 dagar på kontoret kan vara den perfekta ration för produktivitet. Oavsett vilken ratio som ger en bra balans mellan arbete och privatliv för dem anställda behövs ett kontor som stöttar denna arbetsmodell.

Fem tips för en kontorsmiljö som stöttar hybridarbete

  1. Modern konferensutrustning
    Fördröjdningar i samtal, hemsk ljudåterkoppling, dubbelbokade rum och glitchig video ger obekväma och oproduktiva möten. Den moderna arbetsplatsen kräver nya tekniska lösningar byggda för hybridsamarbete.

    Investera i programvara för mötesrumsbokning och slipp slösa tid på att dyka upp till ett mötesrum bara för att finna att det är upptaget, särskilt om de kom till kontoret specifikt för denna brainstorm. Se till att alla medarbetare kan synas och höras vid varje möte, oavsett var de befinner sig, med samverkande, inkluderande och uppslukande teknik. Företag som Owl Labs erbjuder idag digitala samarbetsmiljöer där både video, ljud och t.ex. whiteboard kan installeras som en komplett, uppslukande arbetsmiljö som stöttar hybridarbete fullt ut.

Det är viktigt att hitta en arbetsplatslayout som inkluderar
avslappnade och bekväma utrymmen.


  1. Bekväma utrymmen att arbeta och umgås på
    Eftersom de allra flesta anställda har vant sig vid att arbeta bekvämt från sitt hemmakontor eller sin soffa, är det viktigt att hitta en arbetsplatslayout som inkluderar avslappnade och bekväma utrymmen. Många anställda upplever att kontoret är bäst för att träffa och umgås med sina kollegor, det handlar inte länge bara om att arbeta. Skapa därför utrymmen för avsedda för umgänge, något som också boostar humöret på jobbet.
  2. Samverkande arbetszoner
    Samarbete är inte alltid lätt på distans och är också varför många medarbetare väljer att komma till kontoret för möten, som vid exempelvis brainstorms och projektuppstarter.

    Samarbetsdesign innebär ofta att avstå "privata utrymmen" till förmån för gemensamma ytor för flera användningsområden. De kan inkludera en kombination av stora och små bord, stolar och soffor, såväl som whiteboards, skärmar och laddningsportar. Den bästa kontorslayouten för samarbete beror på storleken och fördelningen av kontorsutrymme, de anställdas preferenser och den utrustning, teknik och bekvämligheter som erbjuds.
  3. Privata utrymmen för personligt bruk och arbete
    Självklart behöver varje kontor utrymmen där de anställda kan ta privata möten. Små rum är bra för detta, men du kan också investera i utrymmesmaximerande telefonkiosker. De är ljudisolerade och den perfekta platsen för medarbetare att ta samtal eller spela in ljud. Glöm inte att inkludera ett vilorum också! Enligt en undersökning av Novus på beställning av Owl Labs säger 9% av arbetande svenskar exempelvis att de önskar reglera möjligheten att ta möten på telefon/videosamtal i öppet kontorslandskap.
  4. Skapa en kultur av förtroende och frihet
    Att optimera kontoret för 2:3 eller 3:2-hybridarbete handlar också om att skapa en kultur av förtroende som är fri från mikrostyrning. Anställda måste veta att när de kommer till kontoret är de fria att balansera sin arbetstid med att ta pauser och umgås med sina kollegor. Vissa anställda kommer att vilja åka till kontoret för att låsa in sig i en telefonkiosk och få djupgående arbete gjort på ett sätt som de inte kan hemma. Andra kommer att vilja komma till kontoret för att umgås med sina kollegor. Oavsett vad, lita på att dina anställda kommer att hitta det arbetssätt som är mest vettigt för dem.

Av Frank Weishaupt, VD, Owl Labs