
Arbetsmiljö
Vad innebär en bra arbetsmiljö och hur påverkar den effektivitet och lönsamhet? Vilka regler och förordningar finns det och hur ser ditt ansvar ut som arbetsgivare? Här har vi samlat artiklar som hjälper dig skapa en god arbetsmiljö för dig och dina medarbetare.
Vad är arbetsmiljö – egentligen?
Arbetsmiljöfaktorer påverkar till stor del hur vi mår och hur vi jobbar. Arbetsgivaren är ansvarig för att informera och upprätthålla … »
När arbetsglädje inte längre är en självklarhet
Vi har alla varit där. En dag när arbetslusten känns låg. När entusiasmen är som bortblåst. När tankarna börjar snurra: … »
Min medarbetare mår dåligt – vad ska jag göra?
Den 10 oktober uppmärksammas World Mental Health Day, en dag som påminner oss om hur avgörande den psykiska hälsan är … »
Hur hanterar du den jobbiga typen på din arbetsplats?
På jobbet, bland familjemedlemmar och i vänskapskretsen finns ibland en person som du och andra förhåller sig till mer än … »
Elaine Eksvärd föreläser i Årjäng – Hanza tar ställning mot mobbning
Den 30 september får eleverna på Årjängs högstadieskola besök av retorikern och författaren Elaine Eksvärd. Med stöd av företaget Hanza … »
Kan ni utreda trakasserier – som krävs enligt lag?
Har ni en nolltolerans mot diskriminering och trakasserier på arbetsplatsen? Det är ni inte ensamma om, de flesta företag har … »
4 nycklar till en flexibel arbetsplats
Flexibelt arbete har gått från att vara en extra förmån till att bli en självklarhet i dagens arbetsliv. Men trots … »
Biljetter till Taylor Swift och sju veckors ledigt – så belönas lojalitet
I en bransch där förändringarna går snabbt visar det sig att den starkaste konkurrensfördelen inte är ny teknik, utan människorna … »
Unga medarbetare och mental hälsa – en växande utmaning för arbetsgivare
Att rekrytera nya talanger till företaget är både spännande och utvecklande – men det kan också vara utmanande. Många arbetsgivare … »
Sluta projektifiera hälsa – arbetsmiljö kräver modiga beslut
När Tommy Wilén föreläser om arbetsmiljö börjar han sällan med höj- och sänkbara bord eller ergonomiska stolar. I stället pratar … »
Från magkänsla till mätbar effekt – datadrivet hälsoarbete i praktiken
Händer det att du lägger mycket tid och resurser på insatser som känns viktiga, men där effekten är svår att … »
Så kan skitsnack skada produktiviteten
I de flesta organisationer uppstår ibland illvilligt prat eller så kallat skitsnack – det vill säga negativt skvaller om en … »
Ny bok ger uppdaterad vägledning om kränkningar i arbetslivet
En helt unik bok – så beskriver arbetsrättsexperten Tommy Iseskog boken Kränkande särbehandling med den uppdaterade versionen av RUM-metodiken, som … »
Därför räcker inte gårdagens data – HR behöver insikter i realtid
För att skapa framtidens organisationer behöver HR och chefer ha tillgång till realtidsdata som gör det möjligt att fatta snabba … »
Distansarbetets baksida: Rädslan som hotar engagemanget
När distansarbetet slog igenom på allvar pratade många om friheten: att kunna jobba från sommarstugan, slippa pendla, skapa bättre balans … »
Se till att vara väl rustad inför höstens alla utmaningar
En stressad hjärna fungerar inte särskilt bra när det handlar om att lösa problem, planera och strukturera upp saker. En … »
Han lyfte sömn till ledningsfråga – och förändrade arbetsmiljön
Alla pratar om stress, kost och träning – men när det kommer till sömn blir det tyst. På SOVA har … »
Kan du utreda trakasserier och andra missförhållanden med trygghet?
Du läser om det hela tiden. Kränkande särbehandlingar, trakasserier och maktmissbruk på arbetsplatser som utvecklas till juridiska skandaler och mediedrev. … »
Minska stressrelaterad sjukfrånvaro – se tecken i tid med rätt data
Stressrelaterad sjukfrånvaro är ett tydligt tecken på att något i arbetsmiljön inte står rätt till. Genom att fånga upp dessa … »
Öka tempot & fulgråt! Receptet för en bättre semester…
Hela Sverige svämmar över av semesterprat! På Instagram, Facebook och även LinkedIn ser man bilder från personer som ”checkar ut” … »
Åtta av tio chefer bär med sig konflikter hem – men få vet hur de ska agera
Konflikter på arbetsplatsen är ett naturligt inslag i alla organisationer där människor samarbetar. Konfliktbarometern 2025 visar bland annat att åtta … »
Ta tempen på er sjukfrånvarostrategi med en enkel checklista
Att hålla koll på sjukfrånvaron kan vara en utmaning, men det är helt avgörande för att skapa en hälsosammare och … »