IT och Programvara
ITIL® 4 Foundation

ITIL® 4 Foundation


2 dagar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Öppen och företagsanpassad


På den här kursen lär du dig grunderna till ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades under februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. För att möta dagens behov lyfter ITIL fram betydelsen av snabba, effektiva värdeflöden och verklig affärsnytta genom att utgå från värdeflödesanalys. ITIL® 4 integrerar även koncept från andra modeller och ramverk såsom exempelvis Lean, Agile och DevOps.

På utbildningen går vi igenom ramverket och ger dig som deltagare en övergripande förståelse för strukturen men även möjlighet att titta närmare på några av de practices som bygger upp ITIL 4. Utbildningen belyser även värdet av att främja samarbete och undvika "stuprörstänkande".

Läs mer här

Ur kursinnehållet

Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:

  • Begrepp och terminologi, perspektiv och principer som används inom service management och ITIL® 4
  • Service management som en praxis och vad det innebär att nyttja respektive leverera tjänster
  • Hur de principer som beskrivs i ITIL® 4 kan hjälpa en organisation att använda och anpassa sin tjänstehantering för att maximera verksamhetsnyttan av IT-tjänster
  • Hur man identifierar värdeflöden i sin tjänsteleverans
  • Hur ITIL® 4 integrerar och samexisterar med andra modeller och ramverk för att få ut störst värde av använda tillgängliga resurser
  • Hur kontinuerlig förbättring kan och bör involvera hela organisationen  

"Mycket bra kursledare!"

Anonym deltagare

"Superlätt att applicera in kunskaper från denna kurs in i mitt arbetsliv idag"

Anonym deltagare

"Tydlighet i definitioner, modeller osv. Bra med kopplingar till exempel och våra egna arbetserfarenheter"

Anonym deltagare

Läs mer här

Fler utbildningar från BiTA Service Management AB