Utbildningar
Administration
AI
Arbetsmiljö
Bygg & Entreprenad
Coaching
Ekonomi
Föreläsningar
Försäljning
Hållbarhet
HR
IT och Programvara
Juridik
Kommunikation
Kundbemötande
Ledarskap
Logistik & Produktion
MBA
Presentationsteknik
Projektledning
Säkerhet
Stresshantering
Utbildning för utbildare
Vård & Omsorg
Durewall
Förebygg och bemöt utagerande beteenden inom demensvården
1 dag | Digital | Svenska
Utbildningsform: Företagsanpassad
Utbildningen som ger dig verktyg att använda direkt i arbetet. Du lär dig vad ett lågaffektivt förhållningssätt innebär i praktiken. Både vid förebyggande bemötande och vid en fysisk situation. Fokus ligger på att förebygga genom bemötande, kommunikation och kroppsspråk.
Inom demensvården kan det ibland uppstå situationer som känns obehagliga eller t o m hotfulla. Personer med demenssjukdom kan i takt med att sjukdomen utvecklas börja bete sig annorlunda än tidigare. Beteenden som kan vara utmanande och stressande för personen själv och andra omkring dem. Utbildningsdagen ger dig en ökad förståelse för vad som kan utlösa beteendet och i vilka situationer det kan uppstå.
För att skapa en lugn och trygg miljö så behöver vi bättre förstå vilka underliggande behov ett beteende kan vara uttryck för, och hur vi med ett lågaffektivt/konfliktdämpande bemötande kan förebygga och minska utmanande situationer.
Anpassas efter era behov.
Ur kursinnehållet
- Kort presentation av föreläsare och kursdeltagare. Förväntningar på dagen
- Probleminventering. Vilka situationer upplever kursdeltagarna som besvärliga? Denna diskussion ligger till grund för de olika övningarna under dagen då vi använder faktiska situationer från kursdeltagarnas vardag.
- Orsaker – Hur och varför uppstår hotfulla eller utagerande situationer inom demensvården/äldreomsorgen?
- Personligt bemötande och trygghetsskapande förhållningssätt vid demens
- Talet och kroppsspråkets betydelse – Hur kan jag förebygga att en utagerande situation uppstår med hjälp av det egna bemötandet, verbalt, dvs tal och tonfall och med kroppsspråket? Vilken roll har jag i mötet med den boende?
- Handkunskap. Hur använder jag mina händer som ett positivt redskap ? Vad förmedlar mina händer ? Hur och var kan jag ta i en person för att minska risken för att skapa obehag eller smärta.
- Vårdande skyddsteknik: Ibland kan man som personal bli angripen utan att det är menat som ett riktigt angrepp. T ex. grepp i kläder eller hår, nyp eller att den boende får tag i föremål som kan vara farliga för personen själv eller omgivningen. Vi övar på hur man kan skydda sig i dessa situationer utan att göra illa eller kränka den boende.
- Konfliktdämpande självskydd: Att kunna skydda sig med enkla tekniker utan att göra illa eller kränka den våldsamme. Skydd mot exempelvis: Slag, grepp i handleder/fingrar/ och strypgrepp. Scenariobaserade övningar
Riktigt bra utbildare med toppen innehåll. Ser fram emot att få använda de verktyg som vi fått lära oss av Durewallinstitutet ute i verksamheten.
Elise Iseby