Medlingscentrum

Medlingscentrum erbjuder utbildningar som ger chefer, HR och medarbetare de verktyg de behöver för att förebygga och hantera konflikter samt stärka samarbetet i verksamheten. 

Våra utbildningar är praktiska, forskningsbaserade och anpassade efter era behov – från att skapa effektiva team till att lösa komplexa samarbetsutmaningar. Våra erfarna utbildare kombinerar djup kunskap med en engagerande pedagogik för att säkerställa hållbara resultat. Vi erbjuder allt från kortare föreläsningar till fördjupade utbildningsprogram där fokus ligger på att skapa en trygg arbetsmiljö och stärka ledarskapet. 

Vi tror på att konflikter är möjligheter till utveckling och strävar efter att ge era team verktygen för långsiktig framgång.


Inspirationsföreläsning - Nycklar till ett konfliktmodigt ledarskap

Inspirationsföreläsning - Nycklar till ett konfliktmodigt ledarskap

Medlingscentrum

30 minuter till 2 timmar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Konflikter är en naturlig del av arbetslivet, och rätt hanterade kan de bli en resurs för utveckling och förbättrade arbetsrelationer. Föreläsningen Nycklar till konfliktmodigt ledarskap ger chefer mod, insikter och praktiska verktyg för att hantera konflikter konstruktivt. Deltagarna lär sig hur konflikter påverkar arbetsmiljön, hur de kan agera i förändringsprocesser och varför ett genuint intresse för människor är avgörande för framgångsrikt ledarskap.

Med en kombination av teori och praktiska exempel ger föreläsningen deltagarna förutsättningar att skapa arbetsmiljöer där konflikter används som en katalysator för utveckling. Föreläsningen anpassas efter era behov och kan hållas på 30 minuter upp till 2 timmar, vilket gör den flexibel och relevant för olika verksamheter.

Nonviolent Communication

Nonviolent Communication

Medlingscentrum

Halv- eller heldag | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


I en alltmer polariserad och komplex värld är det av största vikt att utveckla förmågan till kontaktskapande kommunikation baserad på empati och ärlighet. Med fokus på känslor och behov kan vi bidra till empatiskt lyssnande och ärligt uttryck i varje kommunikationssituation vilket bidrar till ökad förståelse och ett fredligt sätt att hantera meningsskiljaktigheter och konflikter på. 

Nonviolent Communication är ett användbart och effektivt förhållningssätt och kommunikationsverktyg för att stärka empati, samarbete och ömsesidig respekt som är applicerbart i alla relationer på och utanför arbetet. 

Kränkande Särbehandling – förstå, förebygg och hantera

Kränkande Särbehandling – förstå, förebygg och hantera

Medlingscentrum

Halv- eller heldag | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Många arbetsgivare, chefer och HR känner sig osäkra när det kommer till frågor om svåra situationer, infekterade och eskalerande konflikter, kränkande särbehandling samt vart gränserna egentligen går. 

I värsta fall leder det till undvikande av att hantera kränkningar och trakasserier på ett snabbt, tryggt och professionellt sätt. 

För att förebygga kränkningar i arbetsmiljön behövs tillräcklig kunskap kombinerat med ett riktat systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder. Vi på Medlingscentrum har därför tagit fram en skräddarsydd utbildning kring just detta.

Under utbildningen går vi igenom grundläggande lagar och föreskrifter, definitioner av begreppen, samt hur det förhåller sig till det organisatoriska och sociala arbetsmiljöansvaret och diskrimineringslagen. 

Vi tydliggör organisatoriska riskfaktorer och hur arbetsgivare bör främja/förebygga uppkomsten av mer allvarliga tillbud. Vi visar även hur man på ett rättssäkert, tryggt och etiskt sätt hanterar svåra ärenden, utredningar och krishantering.

Undervisningen varvar teoretiska genomgångar med grupparbeten, diskussioner och verklighetstrogna case där deltagarna får träna på att göra egna bedömningar och analys av konkreta situationer. 

Härskartekniker – Nej tack!

Härskartekniker – Nej tack!

Medlingscentrum

1-3,5 timmar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Härskartekniker - Nej tack! är en kunskapshöjande och interaktiv föreläsning eller workshop med syftet att öka kunskapen om härskartekniker och hur vi aktivt kan förebygga och motverka dem på våra arbetsplatser.

Härskartekniker är ett samlingsnamn för när en enskild person eller en grupp använder sig av en eller flera tekniker för att trycka ner en annan individ, i syfte att behålla sin maktposition. Här finns olika grader: från småskämtande till regelrätt förtryck. 

Härskartekniker är vanliga, och ofta förekommer de omedvetet – därför är det viktigt att känna till dem! Genom att bli mer observanta på fenomenet kan vi bli bättre på att skapa strukturer som förebygger förekomsten av härskartekniker samt underlätta att agera när vi eller någon i vår omgivning blir utsatta för en härskarteknik. 

Härskartekniker, liksom konflikter, kostar pengar och kan leda till sjukskrivningar, produktionsbortfall och minskad prestation. Genom att aktivt motverka härskartekniker kan vi förbättra prestationer eftersom när vi mår vi bra och är trygga presterar vi bättre och blir mer kreativa. 

Föreläsningen varvar teori med praktiska övningar och reflektioner samt ger er verktyg för fortsatt arbete.

Förändringsledning

Förändringsledning

Medlingscentrum

1-4 timmar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


En utbildning i hur du som chef kan navigera på ett tydligt och hållbart sätt i en förändringsprocess. 

Vid förändringsarbeten är det självklart att fokusera på strategier och mål, på att strukturera förändringen och planera resurser. Det är lätt att glömma en av de viktigaste komponenterna för att nå önskat resultat: människorna. Hur går man tillväga för att medarbetarna ska både vilja, våga och kunna gå i förändringens riktning? Processen genom vilken förändringen tar form är därför enormt viktig. 

För många av oss är förändringar utmanande, även om vi hävdar motsatsen. Särskilt om vi får en annan position, annat inflytande, mindre roliga arbetsuppgifter, och där vi behöver förändra vårt beteende eller vår världsbild på något väsentligt sätt. 

Reaktioner på förändring är tecken på engagemang - oavsett om medarbetare reagerar med lätthet och nyfikenhet eller med oro, ifrågasättande och missnöje.  Det är viktigt att som chef tydligt signalera att allas reaktioner ses som engagemang. 

Denna utbildning riktar sig till verksamheter som står inför eller i en förändring. Under utbildningen får du ökad kunskap om förändringens process samt verktyg för att navigera på ett klokt och hållbart sätt genom förändringen. 

Efter denna utbildning är målet att du har kunskap och verktyg för att leda en förändring på ett hållbart sätt för dig, dina medarbetare och verksamheten i stort.

Feedback – för utveckling av individ och grupp

Feedback – för utveckling av individ och grupp

Medlingscentrum

Halv- eller heldag | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Skapa förutsättningar för psykologisk trygghet och utveckling på din arbetsplats genom en trygg och tydlig feedbackkultur.

För att utvecklas på våra arbetsplatser behöver vi både ge och få feedback! Rätt använt kan feedback bida till att skapa de bästa förutsättningarna för att medarbetare kommer till sin rätt och utvecklas. Det är dock viktigt att vi vet hur vi kan ge och ta emot feedback på ett sätt som stärker oss och våra arbetsrelationer. För att lyckas bygga upp en utvecklande, hälsosam feedbackkultur behöver du ha de rätta verktygen till hands att använda i ditt dagliga ledarskap. 

I denna utbildning tar vi ett helhetsgrepp kring kommunikation i arbetslivet med fokus på feedback. Deltagaren får under utbildning flera verktyg för att skapa en gynnsam och hållbar feedbackkultur. Resultatet är trygga medarbetare och chefer som har ett gemensamt förhållningssätt i sitt ledarskap och sin kommunikation.

Samarbete – Ja, tack!

Samarbete – Ja, tack!

Medlingscentrum

1,5-3 timmar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Samarbete - ja tack är en inspirerande föreläsning om relationer och kommunikation på arbetsplatsen.

I dagens arbetsliv är det uppenbart att goda arbetsresultat kräver goda samarbeten. Och hur behåller vi de bästa medarbetarna? Det krävs inte bara en rimlig lön och möjligheter till utveckling – en bra social arbetsmiljö är av yttersta vikt för att locka till sig och behålla stjärnorna.

Därför är det av högsta prioritet att odla en relationskultur där alla medarbetare och chefer tar ansvar för att bidra till en god stämning.

Här behövs en verktygslåda fylld med bra och enkla samarbetsverktyg!

Föreläsningen ger er konkreta verktyg och ögonöppnande modeller. Dialogfrågor och samverkan med lyssnarna gör föreläsningen levande och anpassad till arbetsplatsens vardag.

Praktisk konflikthantering

Praktisk konflikthantering

Medlingscentrum

Halv- eller heldag | Fysisk | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Företagsanpassad


Utbildningen tar ett helhetsgrepp kring konflikthantering i arbetslivet. Deltagaren får verktyg för att förstå, förebygga och hantera konflikter. Resultatet blir ökad kunskap och ett gemensamt förhållningssätt vid konflikthantering i verksamheten.

Utbildningen genomsyras av det opartiska förhållningssättet vilket stärker förmågan att ingripa i en situation och genomföra problemlösande samtal utan att själv uppfattas som en part i konflikten. Som stöd tillhandahåller Medlingscentrum den tryckta guiden för medling vid mindre konflikter samt en online-portal med material.

Under utbildningsdagen varvas gruppsamtal med föreläsning, övningar och analys av verkliga konflikt-case. Efter kursen har deltagaren konkreta verktyg för att förebygga konflikter i arbetsgrupper. De kan bedöma en konflikts allvar och föreslå lämpliga lösningar samt medla i vardagliga konflikter.

Konflikthantering och medling

Konflikthantering och medling

Medlingscentrum

1-2 dagar | Fysisk | Svenska

Stockholm

Utbildningsform: Öppen


Den här tvådagarsutbildningen i centrala Stockholm är för dig som arbetar som chef eller inom HR och vill stärka din förmåga att förstå, förebygga och hantera konflikter. Utbildningen kombinerar teori och praktiska övningar för att ge dig verktygen att skapa en trygg och produktiv arbetsmiljö.

Genom interaktiva övningar och erfarenhetsutbyte med deltagare från andra branscher får du nya insikter och kunskaper som är direkt applicerbara i ditt arbete. Utbildningen ger dig även praktisk erfarenhet av medlingsmetoder som hjälper dig hantera allt från tidiga signaler till större konflikter på arbetsplatsen.

Under kursen bjuds du på frukost, lunch och fika båda dagarna, och vi skapar en inspirerande miljö för både lärande och nätverkande.