Utbildningar
Administration
AI
Arbetsmiljö
Bygg & Entreprenad
Coaching
Ekonomi
Föreläsningar
Försäljning
Hållbarhet
HR
IT och Programvara
Juridik
Kommunikation
Kundbemötande
Ledarskap
Logistik & Produktion
MBA
Presentationsteknik
Projektledning
Säkerhet
Stresshantering
Utbildning för utbildare
Vård & Omsorg
Underkategorier
Arbetsledarskap
Coachande ledarskap
Förändringsledning
Konflikthantering
Ny som chef
Självledarskap
Styrelseutbildningar
UGL
UL
Övriga
Studieform
Geografi
Språk
Utbildningsform
Nonviolent Communication
Medlingscentrum
Halv- eller heldag | Fysisk/digital | Svenska
Hela Sverige
Utbildningsform: Företagsanpassad
I en alltmer polariserad och komplex värld är det av största vikt att utveckla förmågan till kontaktskapande kommunikation baserad på empati och ärlighet. Med fokus på känslor och behov kan vi bidra till empatiskt lyssnande och ärligt uttryck i varje kommunikationssituation vilket bidrar till ökad förståelse och ett fredligt sätt att hantera meningsskiljaktigheter och konflikter på.
Nonviolent Communication är ett användbart och effektivt förhållningssätt och kommunikationsverktyg för att stärka empati, samarbete och ömsesidig respekt som är applicerbart i alla relationer på och utanför arbetet.
Kränkande Särbehandling – förstå, förebygg och hantera
Medlingscentrum
Halv- eller heldag | Fysisk/digital | Svenska
Hela Sverige
Utbildningsform: Företagsanpassad
Många arbetsgivare, chefer och HR känner sig osäkra när det kommer till frågor om svåra situationer, infekterade och eskalerande konflikter, kränkande särbehandling samt vart gränserna egentligen går.
I värsta fall leder det till undvikande av att hantera kränkningar och trakasserier på ett snabbt, tryggt och professionellt sätt.
För att förebygga kränkningar i arbetsmiljön behövs tillräcklig kunskap kombinerat med ett riktat systematiskt arbetsmiljöarbete och aktiva åtgärder. Vi på Medlingscentrum har därför tagit fram en skräddarsydd utbildning kring just detta.
Under utbildningen går vi igenom grundläggande lagar och föreskrifter, definitioner av begreppen, samt hur det förhåller sig till det organisatoriska och sociala arbetsmiljöansvaret och diskrimineringslagen.
Vi tydliggör organisatoriska riskfaktorer och hur arbetsgivare bör främja/förebygga uppkomsten av mer allvarliga tillbud. Vi visar även hur man på ett rättssäkert, tryggt och etiskt sätt hanterar svåra ärenden, utredningar och krishantering.
Undervisningen varvar teoretiska genomgångar med grupparbeten, diskussioner och verklighetstrogna case där deltagarna får träna på att göra egna bedömningar och analys av konkreta situationer.
Praktisk konflikthantering
Medlingscentrum
Halv- eller heldag | Fysisk | Svenska
Hela Sverige
Utbildningsform: Företagsanpassad
Utbildningen tar ett helhetsgrepp kring konflikthantering i arbetslivet. Deltagaren får verktyg för att förstå, förebygga och hantera konflikter. Resultatet blir ökad kunskap och ett gemensamt förhållningssätt vid konflikthantering i verksamheten.
Utbildningen genomsyras av det opartiska förhållningssättet vilket stärker förmågan att ingripa i en situation och genomföra problemlösande samtal utan att själv uppfattas som en part i konflikten. Som stöd tillhandahåller Medlingscentrum den tryckta guiden för medling vid mindre konflikter samt en online-portal med material.
Under utbildningsdagen varvas gruppsamtal med föreläsning, övningar och analys av verkliga konflikt-case. Efter kursen har deltagaren konkreta verktyg för att förebygga konflikter i arbetsgrupper. De kan bedöma en konflikts allvar och föreslå lämpliga lösningar samt medla i vardagliga konflikter.
Konflikthantering
Resultatbolaget
Skräddarsydda företagsutbildningar | Fysisk/digital | Svenska
Hela Sverige
Utbildningsform: Företagsanpassad
I ledarskapsutbildningen Konflikthantering får deltagarna kunskap om hur man kan förebygga konfliktsituationer, hantera framtida konflikter samt hjälp att lösa pågående konflikter.
4 skäl att gå en ledarskapsutbildning
Är du nyfiken på att låta en ledarskapsutbildning hjälpa dig till större insikt i hur just din ledarstil fungerar och … »
Konsten att få medarbetaren att prestera maximalt
Står du mycket vid faxmaskinen och faxar? Tar emot samtal till din fasta telefonlinje? Pappershögar som tar över utsikten vid … »
Hur mår era ledare, egentligen?
I en värld där prestation och framgång ofta mäts i konkreta resultat och snabba beslut, glömmer vi lätt bort den … »